Bölüm "Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Dil ve Konuşma Terapistliği Anabilim Dalı" için listeleme
Toplam kayıt 45, listelenen: 21-40
-
Okul öncesi dönem gelişimsel disleksi risk değerlendirmesinde altta yatan genetik nörolojik ve bilişsel faktörlerin yordama güçlerinin incelenmesi
(2021)Amaç, genotipik, endofenotipik ve fenotipik değişkenlerin gelişimsel disleksi riskini/tanısını yordama güçlerini incelemektir. Erken okuryazarlık becerilerine göre gelişimsel disleksi riski yüksek ve düşük olarak gruplandırılan ... -
Orofarengeal disfaji tanılı hastalarda yutmanın ultrasonik değerlendirilmesi
(Tez (yüksek lisans) - Anadolu Üniversitesi, 2018)Orofarengeal disfaji; inme, travmatik beyin hasarı, Parkinsonizm, nöromuskuler hastalıklar gibi birçok nörolojik bozuklukla beraber baş boyun bölgesi patolojilerinde sıklıkla görülen bir yutma bozukluğudur. Yutma ... -
Otizm spektrum bozukluğu olan, disleksili ve tipik gelişim gösteren bireylerin ortak dikkat, yürütücü işlevler ve zihin kuramı becerilerinin göz izleme yöntemi ile karşılaştırılması
(2022)Bu araştırmanın genel amacı otizm spektrum bozukluğu (OSB) ve disleksi tanısı almış çocukların tipik gelişim gösteren (TGG) çocuklardan ortak dikkat, yürütücü işlevler ve zihin kuramı becerileri açısından nasıl farklılaştığını ... -
Oxford Bilişsel Tarama Testi'nin Türkçe'ye uyarlanması : inmeli bireylerde geçerlik ve güvenirlik çalışması
(Anadolu Üniversitesi, 2021)Bilişsel sorunların hem inmeli hem de afazili bireylerde değerlendirilmesi tedavi ve rehabilitasyon sürecinin etkililiği açısından oldukça önemlidir. Ülkemizde kullanılan bilişsel değerlendirme testlerinin kapsamları ve ... -
Öngörücü hızlı-bozuk konuşma envanteri-R ve akıcılık değerlendirme bataryasının Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması
(Anadolu Üniversitesi, 2021)Bu çalışmanın amacı Öngörücü Hızlı-Bozuk Konuşma Envanteri-R (PCI-r) ve Akıcılık Değerlendirme Bataryası’nın (ADB) Türkçe geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 6-55 yaş arası akıcılık bozukluğu olan ... -
Postmenopoz dönem kadınlarda ses ısıtma egzersizlerinin etkililiğinin incelenmesi
(Anadolu Üniversitesi -Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021)Yapılan çalışmada postmenopoz dönemdeki kadınlar ile genç kadınlarınses ısıtma egzersizleri öncesi ve sonrası, akustik ve aerodinamik parametrelerinin ölçülerek ses ısıtma egzersizlerinin etkililiğinin incelenmesi ... -
Resim adlandırma testi'nin afazili bireylerde geçerlik ve güvenirlik çalışması
(Anadolu Üniversitesi - Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022)Bu çalışmada adlandırma becerisini ayrıntılı değerlendirilmek amacıyla geliştirilen Resim Adlandırma Testi'nin (RAT) afazili bireylerde geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, RAT 247 sağlıklı ... -
Sağlık Bilimleri Fakültesi'ne devam eden öğrencilerin dil ve konuşma terapisi mesleğine yönelik farkındalık düzeyinin belirlenmesi
(Anadolu Üniversitesi -Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021)Bu çalışmada Ankara Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültelerinde, Dil ve Konuşma Terapisi Bölümü dışında kalan bölümlere devam eden öğrencilere Dil ve Konuşma Terapisi mesleğine ilişkin farkındalıklarını ... -
Serebral palsili hastalarda ve sağlıklı bireylerde yutmanın oral fazının ultrason ile karşılaştırmalı değerlendirilmesi
(Tez (yüksek lisans) - Anadolu Üniversitesi, 2018)Serebral Palsi (SP), gelişimini tamamlamamış beynin ilerleyici olmayan hasara bağlı hareket ve duruş bozukluğudur. Serebral Palsili çocuklarda orofarengeal açıdan dudak kapanmasında azalma, dilde zayıflık, salya gibi ... -
Ses teli nodülü, ses teli polibi ve ses teli kisti olan yetişkinlerde ses cerrahisi ile ses terapisi yöntemlerinin etkililiğinin karşılaştırılması
(Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)Bu çalışmada ses teli nodülü, ses teli polibi, ses teli kisti olan yetişkinlere uygulanmış ses terapisi ve yapılan ses cerrahisi yöntemlerinden hangisinin daha etkili olduğunun ortaya konması amaçlanmıştır. Kırk katılımcı ... -
SPPARC - afazi aile desteği programı'nın afazili bireylerin yakınlarına etkisi
(Anadolu Üniversitesi -Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021)Afazi, baskın olan sol hemisferde meydana gelen hasarlar sonrası gelişen ve bireyin ifade ve alıcı dil becerilerine ek olarak yazma ve okuma gibi becerilerini de etkileyen bir dil sorunu olup, kişinin ve ailesinin psikolojik ... -
Startle and blink reflex in high functioning autism
(Elsevier France-Editions Scientifiques Medicales Elsevier, 2016)An important clinical feature of autism is the presence of atypical responses to sensory stimuli. In this study, we investigated if high functioning autistic patients had abnormalities in the blink reflex and the startle ... -
The Turkish Version of the Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice (CAPE-V): A Reliability and Validity Study
(Mosby Inc., 2019)Objective: The Consensus Auditory-Perceptual Evaluation of Voice (CAPE-V) was developed to assess voice quality. The aim of this study was to develop a Turkish adaptation of CAPE-V and to evaluate the reliability and ... -
Tutuk afazili bireylerde dil ve konuşma terapisinin ve transkraniyal manyetik uyarım (TMU) tedavisinin etkililiğinin araştırılması
(Anadolu Üniversitesi, 2021)Afazili bireylerin tedavisinde, dil ve konuşma terapisi (DKT), Transkraniyal Manyetik Uyarım (TMU) tedavisi ve ardışık DKT+TMU uygulamalarından hangisinin/hangilerinin bireylerin dil becerilerini geliştirmede ve yaşam ... -
Türkçe konuşan 4-6 yaş arasındaki tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocukların farklı cümle tiplerini anlama ve üretmesinin incelenmesi
(Anadolu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)Bu çalışmanın amacı, yapısal farklılık gösteren cümle tiplerini anlama ve üretme becerilerinin, tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocuklar arasında ve tipik gelişim gösteren çocuklarda 4 ve 5 yaş ... -
Türkçe konuşan okul öncesi dönemdeki kekemeliği olan ve olmayan çocukların dil, sesletim, sesbilgisel farkındalık ve yürütücü işlev becerilerinin incelenmesi
(Anadolu Üniversitesi, 2021)Bu tez çalışmasında Türkçe konuşan 4;0-5;11 yaş aralığındaki yaşları eşlenmiş (+/-2 ay) 40 kekemeliği olan (KO) ve 40 olmayan (KOLM) çocuğun dil, sesletim, sesbilgisel farkındalık ve yürütücü işlev becerilerinin karşılaştırılması ... -
Türkçe konuşan sağlıklı yetişkin bireylerde diadokokinetik hız normatif değerlerinin belirlenmesi ve dizartrik bireylerle karşılaştırılması
(Anadolu Üniversitesi -Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021)Bu çalışmada Türkçe konuşan 20-60 yaş arası bireylerin Diadokokinetik Hız normatif değerlerinin ortaya konularak farklı dizartri tipleri ile karşılaştırılması amaçlanmıştır. Rastgele seçilen 60 sağlıklı birey 20-39 ve 40-60 ... -
Türkçe konuşan tek dilli tipik gelişim gösteren ve gelişimsel dil bozukluğu olan çocukların anlatı becerilerinin MAIN-TR aracılığıyla karşılaştırılması : uzaktan çevrimiçi değerlendirme
(Anadolu Üniversitesi -Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021)Bu çalışmanın amacı, Türkçe konuşan tek dilli Tipik Gelişim Gösteren (TGG) ve Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) olan çocukların anlatı becerilerini güncel bir değerlendirme aracı olan MAIN'in (Anlatıda Çok Dilliliği Değerlendirme ... -
Türkçe ünlülerin algılanmasında süre, temel frekans ve spektral tilt etkisi
(Anadolu Üniversitesi - Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2022)Bu çalışmada Türkçedeki ünlülerin algılanmasında süre, temel frekans ve spektral tilt parametrelerinin etkisi incelenmiştir. Üç parametre sistematik bir biçimde değiştirilerek sekiz Türkçe ünlüsü olan /?/, /o/, /u/, /?/, ... -
Türkçe'de akıcı ve kayıcı seslerin sözcük içinde farklı pozisyonlarda üretiminin ultrason kullanılarak betimlenmesi
(Anadolu Üniversitesi - Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020)Bu tezin amacı iki boyutlu ultrason görüntülerini kullanarak /l, r, j/ seslerinin artikülasyon özelliklerini betimlemektir. Bunun için herhangi bir dil, konuşma bozukluğu olmayan ana dili Türkçe olan katılımcılardan veri ...