Televizyonda okulöncesi çocuklara yönelik Susam Sokağı programı : içerik ve biçim yönünden incelenmesi
Abstract
Bu araştırma, okulöncesi çocukların gelişimine yönelik örnek bir program olan 'Susam Sokağı'nı biçim ve içerik yönünden inceleyen bir çalışmadır. Araştırmanın ilk bölümünde kuramsal bir çalışma yapılmıştır. Çocuğun gelişimi ve okulöncesi eğitim, genel özellikleriyle incelenmektedir. Araştırmanın kuramsal bölümünün ikinci önemli yönünü ise, televizyon ve çocuk etkileşimi oluşturmaktadır. Bu bölümde TRT çocuk yayınları ve dünyada yayınlanan 'Susam Sokağı' programları ele alınmaktadır. Kuramsal bölümün sonunda araştırmanın; sorunu, amacı, önemi, sayıltıları ve sınırlılıkları ortaya konmuştur. Araştırmanın ikinci bölümünde yöntemi ve teknikleri verilmektedir. Araştırmanın evrenini 'Susam Sokağı' programının 130 bölümü oluşturmaktadır. Örneklemini ise tesadüfi olarak alınan 5 Aralık 1989 ile 21 Aralık 1989 tarihleri arasında TRT televizyonundan video kasetlere kaydedilen 13 bölüm meydana getirmektedir. Araştırmanın bulgular ve yorum kısmında 13 bölüm, gelişim hedefleri açısından incelenmiştir. Programın biçim ve içerik irdelemesi yapılarak; her bölüm stüdyo, dış çekim ve animasyon (çizgi film-kukla) çekimleri olarak ele alınmıştır. Çocuğun gelişimine yönelik hedefler (bilişsel, sosyal, sağlık) her programda belirlenmiştir. Bilişsel gelişim hedefleri üzerinde önemle durulmuştur. Bulgular ve yorum bölümünün ikinci kısmında, stüdyo bölümündeki kahramanların içerik irdelemesi yapılmıştır. Bu kahramanlarla çocuklara hangi eğitsel mesajların aktarılmak istendiği belirlenmiştir. Araştırmanın son bölümünde; özet, yargılar ve önerileri verilmektedir. 'Susam Sokağı' programı gibi okulöncesi çocuklara yönelik programların artırılması gereklidir. Bu programın genelde başarılı olduğu söylenebilir. Ülkemizde okulöncesi çocuklara yönelik yerli yapımların hazırlanması önemlidir. 'Susam Sokağı' bu konuda örnek bir program olacaktır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [121]