İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Araştırma Temelli Öğrenme Yaklaşımının Öğrenci Dirençlerine Etkisi
Abstract
Araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi öğretme-öğrenme süreçlerinde sergiledikleri direnç davranışlarının ve belirlenen direnç davranışlarının araştırma temelli öğrenme yaklaşımı göz önüne alınarak yapılandırılan öğretme-öğrenme süreçleriyle ortadan kaldırılıp kaldırılamayacağının belirlenmesidir. Yarı deneysel olarak desenlenen ve hem nicel hem de nitel veri toplama yönteminin ve tekniklerinin kullanıldığı araştırmada 95 öğrenci ve 14 öğretmenden veri elde edilmiştir. Bu bağlamda, araştırmada başarı testi, kişisel bilgiler anketi, öğrenci izleme, görüşme ve gözlem formları gibi veri toplama araçlarından yararlanılmıştır. Deneysel süreçte kontrol grubunda geleneksel, deney gruplarında ise araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı öğretim gerçekleştirilmiştir. 2010-2011 öğretim yılı bahar döneminde toplanan araştırma verileri analiz edildiğinde tüm gruplarda toplam 25 öğrencinin derse katılmama, dersle ilgilenmeme, öğretmeni umursamama, dikkat çekmeye çalışma, arkadaşlarını önemsememe ve öğretmene öneride bulunma direnç davranışlarını gösterdikleri belirlenmiştir. İstatistiksel veriler hem kontrol ve hem de deney gruplarının ön test ve son test ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu, ancak deney gruplarının kontrol grubuna göre daha belirgin bir artış sergilediğini göstermiştir. Fen ve Teknoloji dersi öğretmenleriyle yapılan görüşmelerin bulguları değerlendirildiğinde ise, direnç davranışı gösteren öğrencilerin davranışlarında olumlu yönde bir değişim gözlemlenirken bu değişimin deneysel süreç sonrasında kalıcılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin farklı direnç davranışlarına sahip oldukları, bu davranışların ders alanında etkililiği kabul görmüş öğretim yaklaşımlarıyla olumlu yönde değişim gösterebileceği belirlenmiştir Araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersi öğretme-öğrenme süreçlerinde sergiledikleri direnç davranışlarının ve belirlenen direnç davranışlarının araştırma temelli öğrenme yaklaşımı göz önüne alınarak yapılandırılan öğretme-öğrenme süreçleriyle ortadan kaldırılıp kaldırılamayacağının belirlenmesidir. Yarı deneysel olarak desenlenen ve hem nicel hem de nitel veri toplama yönteminin ve tekniklerinin kullanıldığı araştırmada 95 öğrenci ve 14 öğretmenden veri elde edilmiştir. Bu bağlamda, araştırmada başarı testi, kişisel bilgiler anketi, öğrenci izleme, görüşme ve gözlem formları gibi veri toplama araçlarından yararlanılmıştır. Deneysel süreçte kontrol grubunda geleneksel, deney gruplarında ise araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı öğretim gerçekleştirilmiştir. 2010-2011 öğretim yılı bahar döneminde toplanan araştırma verileri analiz edildiğinde tüm gruplarda toplam 25 öğrencinin derse katılmama, dersle ilgilenmeme, öğretmeni umursamama, dikkat çekmeye çalışma, arkadaşlarını önemsememe ve öğretmene öneride bulunma direnç davranışlarını gösterdikleri belirlenmiştir. İstatistiksel veriler hem kontrol ve hem de deney gruplarının ön test ve son test ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu, ancak deney gruplarının kontrol grubuna göre daha belirgin bir artış sergilediğini göstermiştir. Fen ve Teknoloji dersi öğretmenleriyle yapılan görüşmelerin bulguları değerlendirildiğinde ise, direnç davranışı gösteren öğrencilerin davranışlarında olumlu yönde bir değişim gözlemlenirken bu değişimin deneysel süreç sonrasında kalıcılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin farklı direnç davranışlarına sahip oldukları, bu davranışların ders alanında etkililiği kabul görmüş öğretim yaklaşımlarıyla olumlu yönde değişim gösterebileceği belirlenmiştir
Source
Kuram ve Uygulamada Eğitim BilimleriVolume
14Issue
4URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZeU5qUTJOZz09https://hdl.handle.net/11421/11044
Collections
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]