An Integrated Approach for Preservice Teachers' Acceptance and Use of Technology: UTAUT-PST Scale
Özet
Problem Durumu: Bireylerin teknoloji kabul ve kullanımlarını etkileyen değişkenlerin belirlenmesi alanyazında önemli bir araştırma alanını oluşturmaktadır. Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli (TKKBM) bireylerin teknoloji kabul ve kullanımını açıklamada oldukça başarılı bir modeldir. Bununla birlikte, TTKBM halen yeni ve az denenmiş bir modeldir. Alanyazın incelendiğinde görülmektedir ki; öğretmen adaylarının teknoloji kabul ve kullanımlarını etkileyen değişkenleri belirlemeye yönelik olarak hazırlanmış ölçme araçları sınırlı sayıdadır. Bu bağlamda özel olarak öğretmenler ya da öğretmen adayları için Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli'nin temel alındığı bir ölçeğin geliştirilmesi önem kazanmaktadır.Araştırmanın Amacı:Bu çalışmada öğretmen adaylarının teknoloji kabul ve kullanımlarını etkileyen değişkenleri belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli temel alınmış ve bu modelde incelenen değişkenler kullanılmıştır. Bununla birlikte, modelde anlamlı bulunmayan, ama farklı örneklemlerde anlamlı çıkabileceği düşünülen özyeterlik ve kullanıma karşı tutum değişkenlerine de yer verilmiştir.Araştırmanın Yöntemi:Araştırma iki farklı üniversitenin farklı programlarında eğitimgörmekte olan 579 son sınıf öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmen olmaya en yakın grup olduklarından son sınıf öğretmen adayları araştırmaya dahil edilmiştir. Alanyazın taraması doğrultusunda öğretmen adaylarının teknoloji kabul vekullanımlarını açıklamayı amaçlayan bileşenlere yönelik olarak Venkatesh vd. (2003)'ten uyarlanan maddeler kullanılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde adım adım ilerleyen sistematik bir yaklaşım izlenmiştir. Bu bağlamda öncelikle veri seti ikiye bölünmüştür (n=170-409). 5'li Likert tipinde hazırlanan ölçme aracında yer alan ölçme maddeleri arasındaki muhtemel ilişkiyi ortaya çıkarma amacıyla veriler ilk olarak Açıklayıcı Faktör Analizine (AFA) tabi tutulmuştur. Araştırmanın ilk bölümünde kullanılan veri seti n=170 öğretmen adayından (119 kadın, 51 erkek) oluşmaktadır. 53 maddeden oluşan ilk veri seti ile betimleyici istatistikler ve açımlayıcı faktör analizi yapılmış böylece öğretmen adaylarının teknoloji kabul ve kullanımını yordayan değişkenlerin hangi faktörler altında toplandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Ölçekte yer alan her bir maddeye ilişkin ortalama puanların 2.09 ve 4.35 arasında değiştiği ayrıca ölçme maddelerine verilen cevaplara ilişkin standart sapmaların 0.80 ve 1.19 arasında değiştiği hesaplanmıştır. Normallik varsayımlarından geçirilen verilerin ortalama etrafında dağıldığı normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Faktör analiz sonucunda 7 faktörden oluşan ölçme aracı ayrıca çizgi grafiği ve paralel analize tabi tutulmuştur. Bu analizler sonucunda ölçme maddelerinin toplamda varyansın %59.49'unu açıkladığı hesaplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bu ölçme aracının mevcut faktör yapısının doğrulanması amacıyla seçilen ikinci bir örneklem üzerinde doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Çalışma 2 olarak adlandırılan bu aşamaya 409 öğretmen adayı (271 kadın, 138 erkek) dahil edilmiştir. Çok değişkenli normallik varsayımın test edildiği modelde ayrıca ölçme modelinin sağlanmasına ilişkin pek çok uyum iyiliği indeksi kullanılmıştır. Modelin farklı faktör yapılarında da testi ayrıca sağlanmıştır.Bu çalışmanın sonucunda, öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri kabul ve kullanımını etkileyen değişkenleri belirlemeye yönelik yenilikçi bir ölçek olan UTAUT-PST geliştirilmiştir.Araştırmanın Bulguları:Bu çalışmanın sonucunda, öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri kabul ve kullanımını etkileyen değişkenleri belirlemeye yönelik yenilikçi bir ölçek olan UTAUT-PST geliştirilmiştir. UTAUT-PST 2 bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde demografik bilgilerin yer aldığı 8 madde ikinci bölümde ise 5'li Likert tipi 23 madde bulunmaktadır ve bu maddeler Performans Beklentisi, Çaba Beklentisi, Sosyal Etki, Kolaylaştırıcı Durumlar, Özyeterlik, Kullanıma Karşı Tutum ve Davranışsal Niyet olmak üzere 7 faktör altında toplanmaktadır.Araştırmanın Sonuçları ve Öneriler:Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modelinin farklı kültürlerle çalışılması alanyazında önemini korumaktadır. Bu bağlamda Türkiye'deki koşullara ve öğretmen yetiştirme sistemine uygun olarak hazırlanan bu ölçek önem kazanmaktadır. Bireylerin teknoloji kabul ve kullanımlarını etkileyebileceği düşünülen değişkenlerin modele katılması ile güçlendirilen ölçek mevcut durumun belirlenmesi ve sürecin iyileştirilmesine katkı sağlaması açısından önemlidir. Benzer şekilde ölçeğin öğretmenler için de uyarlaması yapılabilir ve farklı örneklemlerde uygulandığı çalışmalar desenlenebilir. Problem Statement: In educational systems, teachers and preservice teachers are the keys to the effective use of technology in the teaching and learning processes. Predicting teachers' technology acceptance and use remains an important issue. Models and theories have been developed to explain and predict technology acceptance. The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) is a validated model. While the number of studies designed for teachers or preservice teachers is limited, it is used to determine the variables influencing individuals' technology acceptance. Therefore, the development of an instrument based on UTAUT is important for measuring preservice teachers' acceptance and use of information and communication technologies.Purpose of Study: The purpose of this study was to develop an instrument to determine preservice teachers' acceptance and use of technology. It was developed based on the UTAUT and two variables were added: self-efficacy and attitude toward use. Methods: A systematic and step-by-step approach was followed todevelop an instrument for determining preservice teachers' acceptance and use of information and communication technologies. The data were analyzed in two stages. The responses were assigned to two data sets (n= 170, 409) which were subjected to a two-stage factor analysis. The first data set was used to explore the underlying factor structure of the instrument using exploratory factor analysis (EFA). The second data set was used to confirm the factorial structure derived from the EFA using confirmatory factor analysis.Findings and Results:An innovative instrument for measuring preservice teachers' acceptance and use of information and communication technologies was developed, and named the UTAUT-PST. It included 23 items to measure seven factors: performance expectancy, effort expectancy, social influence, facilitating conditions, behavioral intention, self-efficacy, and attitude toward using.Conclusions and Recommendations:Technology acceptance and use models differ across cultures and remain an important field of study. In this respect, the instrument is important because it was prepared for the teacher training system in Turkey. In the literature, there are several measurement tools presented to predict the variables that influence technology acceptance, but this instrument was prepared for preservice teachers based on UTAUT. It is important because it can be used both for determining the current situation and for improving the process of acceptance and use of technology.
Kaynak
Eurasian Journal of Educational ResearchCilt
14Sayı
55Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJeE5URTFOUT09https://hdl.handle.net/11421/11077
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]