Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitime yönelik yeterlik düzeylerinin ve bu düzeylerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini (BİT) kullanım düzeyleri açısından farklılaşma durumunun belirlenmesidir. Araştırmanın katılımcılarını, 2009-2010 öğretim yılında Türkiye'nin yedi farklı devlet üniversitesinde öğrenim gören 3105 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında "Teknopedagojik Eğitime Yönelik Yeterlik Ölçeği" ve "Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Düzeyi Anketi" olmak üzere iki ayrı veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterlikleri açısından kendilerini ileri düzeyde gördükleri, teknopedagojik eğitimin alt boyutlarında ise sırasıyla tasarım, uygulama ve etik boyutlarında kendilerini ileri düzeyde yeterli görürlerken, uzmanlaşma boyutunda orta düzeyde yeterli gördükleri belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliklerinin BİT kullanım düzeylerine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen sonuçlara bağlı olarak, uygulamaya ve geleceğe dönük araştırmalara ilişkin çeşitli öneriler sunulmuştur. The purpose of this study is to determine preservice teachers` technopedagogical knowledge competencies and to examine differences between those competencies and the usage level of information and communication technologies (ICT). The participants of the study consist of 3105 preservice teachers from seven higher education institutions in Turkey during the 2009–2010 education year. Research data were collected two separate instruments. These are `Technopedagogical Education Competency Scale` and `ICT Usage Survey`. The study results reveal that preservice teachers in the study had high level technopedagogical knowledge competency. Furthermore, a significant difference between preservice teachers` technopedagogical knowledge competencies and general ICT usage level was found. Also, it was determine that there is a significant difference between preservice teachers` technopedagogical knowledge competencies and the usage level of each ICT category (the processing technologies, communication technologies, internet technologies and educational. As a result, some recommendations concerning the application and future research were suggested.
Kaynak
Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiSayı
40Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRFM05EZzBOQT09https://hdl.handle.net/11421/11256