Mezun Öğrencilerin Kariyer Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği
Abstract
Öğrencilik döneminden itibaren kariyer planlamaya başlamak, mezuniyet sonrasında kolay iş bulma, çalışılacak alanla ilgili yetenekleri geliştirme ve profesyonel yaşama kolaylıkla uyum sağlama açısından son derece önemlidir. Bu nedenle, üniversitelerde öğrencilerin kariyer farkındalığını artırmak, kariyer planlamasına yardımcı olmak amacıyla, kariyer merkezi/ofisi kurma, rehberlik ve danışmanlık hizmetleri verme, müfredatlarda kariyerle ilgili derslere yer verme, seminerler düzenleme gibi destek çalışmalar her geçen gün önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin genellikle mezuniyetten sonra kariyerleri ile ilgilenmeye başlamaları ise öğrencilik sürecinde yeterli bir farkındalık oluşturulmadığına bağlanabilir. Öğrencilerin kariyere nasıl baktıkları ve kariyer planlamayla ilgili algılamalarının belirlendiği bu araştırma, Anadolu Üniversitesinde bulunan 2901 mezun durumdaki ön lisans ve lisans öğrencileri kapsamında gerçekleştirilmiştir. 1 Mayıs-31 Eylül 2011 tarihleri arasında yürütülen araştırmada verilerin toplanmasında anket tekniğinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde ise t-testi, ki-kare testi, frekans ve yüzdeler kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda öğrencilerin, kariyer kararlarında yeterli düzeyde yönlendirme yapılmadığı, kariyer kararlarını geleneksel kalıplara göre verdikleri, maddi kaygıların kariyer olanaklarının önünde yer aldığı, yüksek lisans yapmayı önemli bir kariyer fırsatı olarak gördükleri, kariyer siteleri hakkında bilgi sahibi oldukları ve kadın öğrencilerin kariyer farkındalıklarının erkeklere göre daha yüksek olduğu yolunda bulgulara ulaşılmıştır. Career planning during university education is important for students to facilitate employment, to develop their abilities in the area they are interested in, and to get used to the professional life. Universities increase their effort to support students in career planning through activities such as raising student awareness regarding career planning, supporting students in career planning, establishing a career center/office, providing guidance and advisory services, incorporating career related courses in curriculum, and making seminars, are observed more often in universities. It is, however, observed that students do usually make career related investments only after the graduation, implying that they are not aware of the importance of such planning during their undergraduate years. This research aims to determine students’ perceptions regarding career planning. It is based on a survey of 2901 graduates with undergraduate degrees from Anadolu University conducted from May 1st to May 31st, 2011. Data has been collected through a survey and analyzed with t- tests, chi-square tests, frequencies and percentages.
Based on the research, it is found that students do not have access to necessary guidance regarding career related decisions, that students make their decisions based on traditionally popular career paths, that monetary compensation dominates career improvement, that students tend to obtain a master’s degree prior to professional life, that they are familiar with career websites, and that female students are more aware of the importance of career planning relative to male students.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCollections
- Cilt.13 Sayı.1 [12]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Otel Çalışanlarının Kariyer Beklentilerinin Kariyer Stratejilerine Etkisi ve Pozitif İlişkisel Yönetim İle İlişkisi
Baraz, Barış A.; Atik, Ezgi (2018)Rekabetin yoğun olduğu günümüz işletmecilik anlayışında çalışanlar, işletme başarısında önemli bir unsur olarak görülmektedir.Hizmet sektörleri kapsamında değerlendirilen otel işletmelerinde de insan kaynaklarına verilen ... -
İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin görüş ve beklentileri : Eskişehir ili
Güleç, Mutlu (Anadolu Üniversitesi, 2004)Bu araştırma ile resmi ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin kariyer ve kariyer planlamasına ilişkin görüşlerinin ve kurumsal beklentilerinin neler olduğu ve bu görüş ve beklentilerinde kişisel özelliklerine göre ... -
Çalışma iradesinde kariyer kararı öz-yetkinliğinin ve kariyer karar verme belirsizliğine toleransın rolü
Kirazcı, Furkan; Büyükgöze Kavas, Ayşenur (Anadolu Üniversitesi, 2021)Bu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. İlk olarak üniversite öğrencilerinin sosyoekonomik durumları kontrol altına alındığında çalışma iradesinin kariyer karar verme öz-yetkinliği ve kariyer karar verme belirsizliğine ...