7-9 Yaş Arasındaki Türk Çocuklarında Kelime Çağrışımını Etkileyen Sosyoekonomik Değişkenler
Özet
Öğrenme sürecinde, bilginin daha önce öğrenilenleri tamamlaması,
benzerliği, yakınlığı, sürekliliği öğrenmeyi kolaylaştırmaktadır.
Öğrenme sırasında, yeni bilginin, önceden bilinen
kişi, kurum, nesne, olay, işlem ve metinlerle olan ilişkisi de
öğrenmeye katkı sağlamaktadır. İlk kez karşılaşılan bir bilginin
zihinde anlamlandırılması zaman alır. Ön bilgilerin olması, bu
sürenin kısalmasında, kalitesinde ve hızında etkili olmaktadır.
Dolayısıyla öğrenme sürecinin verimliliği, doğru çağrışım sayısının
çokluğuyla doğru orantılıdır. Çağrışımlar, kişiden kişiye
belli ölçülerde değişebilir. Çağrışım gücü; kişinin bilgi düzeyi,
yaşama zenginliği, kelime servetinin miktarı ve niteliği, kelimelerin
belirttiği kavramlarla olan etkileşimi, yaşadığı sosyal
ve fizikî çevre, eğitim durumu, mecazları kullanabilme yeteneği
gibi pek çok değişken tarafından yönlendirilebilir. Kişinin
yaşadığı sosyoekonomik çevre onun çağrışım oluşturma sürecini
nasıl etkilemektedir, sorusu bu çalışmanın çıkış noktasını
oluşturmaktadır. Çalışmada, 7-9 yaş arasındaki Türk çocuklarının
11 üst kavramdaki kelime çağrışımları ve bu çağrışımları
etkileyen faktörler, uygulamalı bir çalışmadan elde edilen veriler
ile değerlendirilmeye çalışılmaktadır. Çalışmanın verileri,
2006-2007, 2007-2008 ve 2008-2009 öğretim yılları boyunca
sosyoekonomik çevre farklılıkları bulunan iki okuldaki öğrencilerin
takip edilmesiyle elde edilmiştir During the learning process, new information makes learning
easier when it is integrated into and is similar to information
gained earlier. While learning, the relation of the new information
to already-known people, institutions, objects, processes,
events and texts also contribute to learning. It takes time to
give meaning to information seen for the first time. The more
complementary associations a material to be learned has and the
more meaningful these associations are, the easier it is to learn
that material. Therefore, the efficiency of the learning process
depends on the multitude of correct associations. Associations
can change from one person to another to a certain extent. The
strength of the association can be influenced by many variables
including knowledge level, word power, social and physical environment,
level of education, ability to use metaphors, and interaction
with the concepts that words refer to. The present
study aims at investigating how the socio-economic environment
of an individual has an impact on her/his process of
building word associations.