How Do High and Low Anxious FL Listeners Employ FL Listening Comprehension Strategies? Exploring Student Perspectives
Abstract
There has been a growing body of research on the relationship between foreign language (FL) listening anxiety and FL listening comprehension strategy use; however, how these strategies are employed by learners with different listening anxiety levels is an area open to investigation. Based on such need, this study aimed at exploring FL listening comprehension strategies used by high and low anxious FL listeners in a Turkish EFL context. For this purpose, 15 high anxious and 13 low anxious listeners at a Turkish university kept reflective journals for five weeks and participated in semi-structured interviews. The qualitative data were analyzed according to the steps of Content Analysis. Findings revealed that both high and low anxious students employed various listening strategies, i.e., cognitive and metacognitive strategies, while listening in the target language. However, high and low anxious listeners differed in the ways they implemented some of the specific strategies such as note-taking, translation, directed attention, and real time assessment. The results of the study proposed implications for FL listening comprehension strategy use and strategy training in relation with FL listening anxiety.
Source
Journal of Qualitative Research in Education-Eğitimde Nitel Arastirmalar DergisiVolume
5Issue
3Collections
- Makale Koleksiyonu [233]
- WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [7605]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The effect of explicit listening comprehension strategy training on listening comprehension strategy use and listening proficiency level = Açık dinleme anlama stratejileri eğitiminin strateji kullanımı ve dinleme anlama düzeyi üzerindeki etkisi
Odacı, Tülin (Anadolu Üniversitesi, 2005)Bu çalışmanın amacı dinlediğini anlama açık strateji eğitiminin öğrencilerin dinleme anlama stratejilerini kullanımını arttırıp arttırmadığını ve dinleme anlama düzeyine etkisini araştırmaktır. Osmangazi Üniversitesi Yabancı ... -
The effects of supplementary computer assisted listening instruction on listening comprehension ability
Şentürk, Hakan (Anadolu Üniversitesi, 1997)Bu çalışma bilgisayar destekli dinleme-anlama dersinin, dinleme-anlama yetisine olan etkisini araştırmaktadır. Biliyoruz ki teknoloji günden güne gelişmektedir ve sınıflarımızda yerini almaktadır. Bu teknolojilerden birisi ... -
The effects of prep listening classes on the frequency of listening comprehension strategy use
Gerçek, Funda (Anadolu Üniversitesi, 2000)İşitsel ber verinin ansal (zihinsel) algılanması süreci dinleme-anlama stratejisi olarak tanımlanabilir. Bu araştırma, hazırlık okulunda sürdürülen dinleme becerisi derslerinin dinleme-anlama stratejileri kullanımı sıklığına ...