Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Yüksek ve Düşük Olan Öğrenciler Yabancı Dilde Dinleme-Anlama Stratejilerini Nasıl Kullanıyorlar? Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi
Abstract
Yabancı dilde dinleme kaygısı ve yabancı dilde dinleme-anlama stratejileri arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Ancak; bu stratejilerin, yabancı dilde dinleme kaygı seviyesi yüksek ve düşük olan öğrenciler tarafından nasıl kullanıldığı yeterince araştırılmamış bir konudur. Böyle bir ihtiyaca dayanarak, bu çalışma; yabancı dilde dinleme kaygısı yüksek ve düşük olan Türk öğrencilerin yabancı dilde dinleme-anlama stratejilerini nasıl kullandığını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, yabancı dilde dinleme kaygı seviyesi yüksek 15 öğrenci ile yabancı dilde dinleme kaygı seviyesi düşük 13 öğrencinin 8 hafta boyunca günlük tutması istenmiştir. Ayrıca, bu öğrenciler sekiz haftanın sonunda yarı yapılandırılmış görüşmelere katılmıştır. Veriler, içerik analizinin adımları takip edilerek analiz edilmiştir. Bulgular, hem yabancı dilde dinleme kaygı seviyesi yüksek hem de yabancı dilde dinleme kaygı seviyesi düşük öğrencilerin bilişsel ve üst bilişsel yabancı dilde dinleme-anlama stratejilerini kullandıklarını göstermiştir. Ancak, bu iki grup öğrenci; not alma, çeviri, yöneltilmiş dikkat ve gerçek zamanlı değerlendirme stratejilerinde kullanım şekli açısından farklılık göstermişlerdir. Bu çalışmanın sonuçları doğrultusunda yabancı dilde dinlediğini anlama strateji eğitimi ile ilgili birtakım önerilerde bulunulmuştur. There has been a growing body of research on the relationship between foreign language (FL) listening anxiety and FL listening comprehension strategy use; however, how these strategies are employed by learners with different listening anxiety levels is an area open to investigation. Based on such need, this study aimed at exploring FL listening comprehension strategies used by high and low anxious FL listeners in a Turkish EFL context. For this purpose, 15 high anxious and 13 low anxious listeners at a Turkish university kept reflective journals for five weeks and participated in semi-structured interviews. The qualitative data were analyzed according to the steps of Content Analysis. Findings revealed that both high and low anxious students employed various listening strategies, i.e., cognitive and metacognitive strategies, while listening in the target language. However, high and low anxious listeners differed in the ways they implemented some of the specific strategies such as note-taking, translation, directed attention, and real time assessment. The results of the study proposed implications for FL listening comprehension strategy use and strategy training in relation with FL listening anxiety.
Source
Eğitimde Nitel Araştrımalar DergisiVolume
5Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpRNU5UYzBOQT09https://hdl.handle.net/11421/14558
Collections
- Makale Koleksiyonu [233]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]