İlköğretim Öğrencilerinin Coğrafya Biliminin Konularına İlişkin Algıları
Özet
Günümüzde yürürlükte olan 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda, ilkokul ve ortaokullarınilköğretim olarak değerlendirilmesi gerektiği ifade edilmektedir. İlköğretimde coğrafya bilimi ile ilgili konularaHayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen ve Teknoloji gibi farklı derslerde yer verilmektedir. Bu derslerde coğrafyabilimi ile ilgili konular ile öğrencilerin dünyanın farklı mekânlarını, doğal yapısını, insanlarını, ekonomilerini,kültürlerini ve onların kendileri ile olan bağlantı ve ilişkilerini anlamaları amaçlanmaktadır. Bu noktadanhareketle ilköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algılarının belirlenmesi yapılan eğitimhakkında fikir sahibi olmayı sağlayacaktır. Farklı araştırmalar ile genellikle öğretmen adayı ve öğretmenlerincoğrafya biliminin konularına ilişkin algılarının belirlenmesi yoluna gidilmiştir. Yapılan araştırmalar dikkatealınarak bu çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algıları tespit edilmeyeçalışılmıştır. Tarama modelindeki araştırmaya Eskişehir ilindeki 4 farklı ilköğretim okulundan toplam 332ilköğretim öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın sonunda ilköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularınailişkin algılarında en baskın görüşleri; fiziki ve beşeri coğrafya açısından ele alan görüş ve yer açısından elealan görüş oluşturmuştur. Bunları küresel görüşün izlemesi, eğitimde olumlu bir gelişme olarakdeğerlendirilmiştir. Buna karşın ilköğretim öğrencilerinin coğrafya biliminin konularına ilişkin algılarında, insançevre ilişkisi açısından ele alan görüşün oranının çok düşük olduğu, çevre ile ilgili konuları ön planda tutan,çevre ile ilgili endişe ve sorunları vurgulayan çevreci görüşe sahip öğrencinin ise hiç olmadığı görülmüştür.Ayrıca kimi öğrencilerin de coğrafya biliminin konularına ilişkin eksik ve yanlış algılara sahip olduğu tespit edilmiştir In the Law for National Education (Act no: 1739) which is still in force, it is specified that elementaryand middle schools should be revised as primary schools. Geography education at primary school level isgenerally carried out through various courses such as life studies, social studies and science and technology. Inthis courses aim of geography education is to help students understand the world’s different places, naturalstructures, peoples, economies, and cultures, and the link and relation that these have with students’ own lives.Identifying how primary school students perceive geography will expand the insight we have about howgeography education is delivered. So far, various studies have generally been conducted on how teachers orteacher candidates perceive geography. Considering the research in the literature, this study aims to determinehow primary school students perceive geography. Designed along survey model, this study has been completedwith 332 students of 4 different primary schools located in the province of Eskisehir. The results have shownthat the dominant perception about geography was either of an earhtist or locationist view among theparticipants. The next common perception has been identified to be globalist view, which can be considered as apositive change in our education system. On the other hand, the number of students who regard geography inaccordance with interactionist view has been found to be really small; and no student who has anenvironmentalist view—which emphasizes problems and concerns about environmental issues—has been seen;also some of the participants have been determined to hold either incomplete or totally false perceptions aboutissues related to geography science
Kaynak
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
0Sayı
25Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVME5EUTBOQT09https://hdl.handle.net/11421/14590
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [233]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]