Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDeveci, Handan
dc.contributor.authorYılmaz, Fatih
dc.contributor.authorKaradağ, Ruhan
dc.date.accessioned2019-10-19T19:56:15Z
dc.date.available2019-10-19T19:56:15Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.issn1302-597X
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TnpNek5qTXo=
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11421/14823
dc.description.abstractProblem Durumu: Post-modern dünyada insanlar çeşitli biçimlerde şiddetle karşı karşıya kalmaktadır. Sokakta yaşanan şiddet, aile içi şiddet, etnik düşmanlık ve çevresel zararların yol açtığı yıkımlar her geçen gün yaşamı daha da zorlaştırmakta, karmaşıklaştırmakta ve tehdit etmektedir. Ülkeler arasında yaşanan savaş ve bunun halka yansıması olan şiddet, toplumlarda büyük yıkımlara yol açmaktadır. Şiddetin önlenmesi, sosyal barışın sağlanması ve egemen kılınmasında en önemli unsurlardan biri eğitimdir. Eğitim dışındaki yöntemlerle toplumda bir süre barış sağlansa bile, böylesi bir barışın kalıcı ve sürekli olması güç bir olasılıktır. Bu nedenle, barışa eğitsel açıdan yaklaşan anlayışların bir ürünü olarak geliştirilen ‘barış eğitimi’ yetişkinlerin ve çocukların hoşgörü, paylaşım ve içten olma gibi değerlerin öğretim biçiminin ayrılmaz bir parçasıdır. Barış eğitimi, çatışmaları çözme, çeşitliliği anlama ve değerleri açıklama gibi çocukların günlük yaşantılarında yer alan konuları içerir. Ayrıca, öğrencilere iyi niyet, hoşgörü, karşılıklı anlayış, empati gibi beceri ve değerler kazandırır. Barış eğitiminin temel amacı, öğrencilerin sosyal adaleti sağlayabilecek bir dünya düzeni oluşturmalarına katkıda bulunacak stratejiler geliştirmelerine yardım etmektir. Bu nedenle birçok ülkedeki öğretmen eğitim programları demokrasi ile ilgili derslere ve bu derslerde çok kültürlü eğitim ve öğretime gereksinim duymaktadır. Bu tür dersler ve konular geleceğin öğretmenlerinin huzur ve barış kavramlarını daha iyi anlamalarına yardım edecektir. Öğretmen eğitim programları küresel eğitim, çevre eğitimi, cinsiyet eğitimi, çok kültürlü eğitim gibi konuları içermelidir. Öğretmen adaylarına bu tür dersler ve konuların verilmesi daha barışçıl bir dünyanın yapılanmasına katkı sağlayacaktır. Ayrıca barışçıl bir eğitime sahip olan öğrenciler, eleştirel düşünme, karar verme, etkileşim, uzlaşma, çatışmaları çözme, barış ortamı oluşturma, şiddeti önleme gibi özel durumlara uyarlanabilen becerileri edinen öğrencilerdir. Araştırmanın Amacı: Bu araştırma, öğretmen adaylarının barış eğitimine ilişkin algılarını belirlemek üzere gerçekleştirilmiştir. Bu amacı gerçekleştirmek için şu sorulara yanıt aranmıştır: Öğretmen adaylarının; barış ve barış eğitimi konusundaki düşünceleri nelerdir?, İlköğretim okullarında barış eğitimi gereksinimi konusundaki görüşleri nelerdir?, İlköğretim okullarında barış eğitimi verilmesi gereken derslere ilişkin görüşleri nelerdir?, İlköğretim okullarında barış eğitimi bilincinin geliştirilmesi konusunda yapılabilecek çalışmalara ilişkin görüşleri nelerdir?, Barış eğitimi ile ilgili hayallerindeki okul profilleri nelerdir? Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmenliği öğretmen adaylarının algılarının belirlenmeye çalışıldığı bu çalışmanın, ilköğretimde barış eğitimi kavramının önemini ortaya koyacağı umulmaktadır. Ayrıca öğretmen adaylarının bu konudaki tutum, davranış ve görüşlerinin belirlenmesinin ilköğretim ve öğretmen eğitimi öğretim programlarını hazırlayanlara ışık tutması konusunda etkili olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın Yöntemi: Araştırma, tarama modelindedir. Araştırma, nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla gerçekleştirilmiştir. 2005-2006 öğretim yılı bahar döneminde Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği üçüncü ve dördüncü sınıfta okumakta olan 26 öğretmen adayından görüşme ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler sayısallaştırılarak sunulmuştur. Betimsel çözümlemede, elde edilen veriler, daha önceden belirlenen temalara göre özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen veriler, frekanslarla birlikte tablolar biçiminde sunularak öğretmen adaylarının görüşlerinden doğrudan alıntılar yapılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretim ile ilgili dersleri almış olmaları temel ölçüt olarak belirlendiğinden araştırmada amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmış, araştırma üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan 26 öğrenciden 6’sı 3. sınıf, 20’si 4. sınıfta okumaktadır. Öğrencilerin 17’si kız, 9’u erkektir. Yine öğrencilerin 14’ü Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, 12’si Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim görmektedir. Bulguları ve Sonuçları: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının barış ve barış eğitimi kavramlarını benzer biçimde tanımladıkları görülmektedir. Araştırma kapsamındaki öğretmen adayları barışla ilgili olarak; huzur, sevgi, saygı, dostluk, hoşgörü, kardeşlik, eşitlik, mutlu bir yaşam, savaş, nükleer silah vb.’nin olmadığı bir ortam gibi tanımlamalarda bulunmuşlardır. Öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu ilköğretim okullarında barış eğitimi dersini gerekli gördüklerini belirtmişlerdir. Öğretmen adayları, sosyal uyum ve barışı sağlama, çocukların diğer bireylere hoşgörülü yaklaşmasını sağlama, küreselleşmeyi tam olarak sağlama, bireyin kişilik gelişimine yardımcı olma gibi nedenlerle barış eğitiminin gerekli olduğunu vurgulamışlardır. Öğretmen adayları barış eğitimine sosyal bilgiler, vatandaşlık, hayat bilgisi gibi derslerde yer verilebileceğini belirtmişlerdir. Özellikle bu derslerin içeriğinin savaş, barış ve demokrasi kavramları ile vatandaşlık, insan hak ve sorumluluklarının kazandırılmasına uygun olmalarını, neden olarak göstermişlerdir. Öğretmen adayları barış eğitiminin/barış bilincinin kazandırılması için öğrencilerin etkin olmalarını sağlayacak yöntem ve etkinliklere yer verilmeli, öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmeli, öğretmen eğitimi programlarına barış eğitimi dersi konulmalı, öğrencinin kendini ifade etmesine olanak tanıyacak olanaklar sunulmalı gibi görüş ve öneriler ileri sürmüşlerdir. Ayrıca öğretmen adayları, barış eğitimi denilince, demokratik, farklılıkların benimsenip içselleştirildiği, öğretmen-öğrenci etkileşiminin yoğun olduğu bir ortam hayal etmişlerdir. Öneriler: Öğretmen adaylarının algılarına dayalı olarak, ilköğretim okullarında çeşitli dersler aracılığıyla barış eğitimi verilmesinin gerekli olduğu, buna paralel olarak da öğretmen adaylarının öğretim programlarına barış eğitimi dersinin konulması gerektiği söylenebilir. Ayrıca, okul ve sınıf içi etkinliklerde barış bilinci ile ilgili etkinlikler düzenlenmeli, öğretmenlere barış eğitimi ile ilgili hizmet içi eğitimler verilmelidir. Ayrıca, barış eğitimi kapsamında okulda aile çalıştayları düzenleme, paylaşım ortamları ve aile merkezi oluşturma gibi çeşitli etkinliklerle ailenin okula katılımı artırılmalıdır.en_US
dc.description.abstractProblem Statement: Wars between countries and violence cause immense destruction to societies. Education is one of the essential factors that will aid in stopping violence and establishing social peace. Peace education”, which has emerged as the consequence of various approaches regarding peace from an educational perspective, is a sine qua non component of teaching tolerance, sharing and honesty to adults and children. The main purpose of peace education is to encourage students to develop different strategies that would provide social justice, not only in their countries, but also around the world. Purpose: The aim of this study is to determine pre-service teachers' perceptions about peace education. Methods: This study was conducted using a semi-structured interview method, a qualitative method, in order to determine pre-service teachers' perceptions about peace education. The data was collected during the 2005-2006 academic year, using interviews conducted with 26 prospective teachers enrolled in primary education and social sciences education classes in the Department of Primary School Education. Through the employment of a survey method, the data obtained from interviews was analyzed and expressed in figures. Findings and Results: The results indicate that pre-service teachers explain the concepts of peace and welfare using similar concepts, such as welfare/peace, love, respect and friendship. Additionally, the majority of the pre-service teachers in the study lay emphasis on the necessity of peace education in primary schools. They also state that civics, social studies and life knowledge courses are important for peace education because they include the teaching of social issues, such as war, peace, democracy, citizenship and human rights. Pre-service teachers who participated in the study state that peace education is significant, since it encourages values, such as social harmony, tolerance, global thinking, and individual development. The participants have offered the following suggestions: Teaching strategies and methods should be employed that emphasize peace education and in-service education seminars for teachers should be incorporated that develop peace education/peace awareness. Furthermore, pre-service teachers report that peace education is indicative of an environment in which students can easily express their opinions. Peace education offers opportunities for sincere relationships between teachers and students and encourages differences to be adopted and internalized. Recommendations: Peace education courses should be incorporated into primary schools and teacher training programs; activities for an acquisition of peace awareness should take place in the classroom and during school-based activities; and in-service teacher training programs should be designed to include peace education.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titlePre-service teachers’ perceptions of peace educationen_US
dc.title.alternativeÖğretmen adaylarının barış eğitimi algılarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalEurasian Journal of Educational Researchen_US
dc.contributor.departmentAnadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümüen_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.issue30en_US
dc.identifier.startpage63en_US
dc.identifier.endpage80en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster