Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlığı Beceri Düzeyleri İle Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişki
Özet
Bu çalışmada, öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı beceri düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki çeşitli değişkenler yönünden ele alınıp incelenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde farklı programlarda ve farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 517 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı becerileri düzeylerini ve eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemek için Erişti ve Erdem (2017) tarafından geliştirilen Medya Okuryazarlığı Becerileri Ölçeği ile Ertaş Kılıç ve Şen (2014) tarafından Türkçe’ye uyarlanan UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen önemli bulgulardan bazıları şöyledir: Öğretmen adayları, medya okuryazarlığı becerilerine ve eleştirel düşünme eğilimlerine orta düzeyde kabul edilebilecek bir yetkinlikte sahiptirler. Öğretmen adaylarının medya okuryazarlığı becerileri düzeyleri, cinsiyet ve öğrenim görülen sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşmamakta, öğrenim görülen program değişkenine göre ise farklılaşma göstermektedir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ise cinsiyet, öğrenim görülen sınıf düzeyi ve program türüne göre farklılaşmamaktadır. Medya okuryazarlığı beceri düzeyi ile eleştirel düşünme eğilimi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki söz konusudur. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi puan ortalamaları, medya okuryazarlığı becerileri puan ortalamalarında gözlemlenen değişimin %19’unu açıklamaktadır. This study examines the relationship between prospective teachers’ levels of media literacy skills and critical thinking disposition with respect to some variables. The research was conducted in correlational survey model. The data was obtained from 517 prospective teachers attending to different programs and grades at an education faculty of a state university in Turkey. Media Literacy Skills Scale, developed by Erişti and Erdem (2017), and UF/EMI Critical Thinking Disposition Scale, adapted to Turkish by Ertaş Kılıç and Şen (2014), were used to identify prospective teachers’ levels of media literacy skills and critical thinking dispositions respectively. Some of the significant findings of the study include: Prospective teachers have medium level of media literacy skills and critical thinking dispositions. Prospective teachers’ levels of media literacy skills differ by their department but do not differ by gender and grade level variables. Their critical thinking dispositions do not differ by department, gender and grade level variables. There is a medium-level positive relationship between prospective teachers’ levels of media literacy skills and critical thinking dispositions. Prospective teachers’ average scores of critical thinking disposition account for 19% of the difference in the observed average scores of media literacy skills.
Kaynak
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik)Cilt
17Sayı
67Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpnM01UVTRPQT09https://hdl.handle.net/11421/14845
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [217]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]