Yüksek ve düşük uygulama güvenirliğiyle sunulan sabit bekleme süreli öğretim uygulamalarının karşılaştırılması
Abstract
Bekleme süreli öğretimin gelişimsel yetersizliği olan çocuklara çeşitli becerilerin öğretiminde etkili olduğu ve yüksek uygulama güvenirliğiyle uygulandığı görülmektedir. Ancak, doğal sınıf ortamlarında bu kadar yüksek bir uygulama güvenirliğiyle sunulmasını engelleyen bazı etmenler vardır. Dolayısıyla, bu çalışmada yüksek ve düşük uygulama güvenirliğiyle sunulan bekleme süreli öğretimin otizimli çocuklara alıcı ve ifade edici dille nesne ismi öğretimi üzerindeki etkililik ve verimliliği karşılaştırılmıştır. İki uygulamanın kalıcılık ve genelleme etkisi de karşılaştırılmıştır. Düşük uygulama güvenirliği, tüm öğretim denemelerinin %30'unda ipucunun sunulmaması olarak tanımlanmıştır. Yaşları 5-6 arasında değişen 3 erkek çocukla yürütülen çalışmada uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar modeli kullanılmıştır. Bulgular, etkililik açısından iki uygulama arasında fark olmadığını göstermiştir. Verimlilik açısından ise, tüm deneklerde yinelenen genel bir sonuca varılamamıştır. Bulgular ışığında, uygulama ve ileri araştırmalara yönelik öneriler tartışılmıştır. Time delay (TD) procedure is an effective procedure in teaching various skills to children with developmental disabilities. Moreover, research has shown that it is used with high treatment integrity (HTI). However, there are several barriers which may prevent to deliver instruction with HTI. Therefore, this study was designed to compare the effectiveness and efficiency of TD instruction with HTI and low treatment integrity (LTI) in teaching ob- ject naming to children with autism. LTI was defined as not delivering prompt 30% of all teaching trials. An adapted alternating treatments design was used in the study. Three 5 to 6 year old male students participated in the study. Results showed that all three children learned their target behaviors on the criterion level with both conditions. Mixed findings were obtained for the efficiency of instruction. Based upon evaluation of the findings, recommendations for practitioners are provided and future research needs are discussed.
Source
Kuram ve Uygulamada Eğitim BilimleriVolume
11Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRFMU1EZzBOQT09https://hdl.handle.net/11421/15572