Postmodernist film: A cinematic genre
Abstract
Makale, film kuramlarındaki çağdaş gelişmelerin içinde postmodernizmin yerini anlamlı bir şekilde belirleme sorununu ele alıyor. İddia üç parçalı: Postmodernizm teriminin tanımını çevreleyen anlamsal karışıklık tanımlanmış, postmodern estetiğe özgü bir dizi biçemsel ve yapısal elementlerle karşılaştırılmış sinema çalışmalarını temsil eden bir örnek yığını incelemek amacıyla söylemsel parametreler oluşturulmuş; bu analizin bulguları, “filmde postmodernizm, birçok bakımdan kuramsal durumu da aynı şekilde tartışmalı olan film noir’a benzeyen kapsamlı bir eleştirel kategori veya sinema türü oluşturmaktadır” hipotezini kurmak amacıyla kullanılmıştır. The essay addresses the problem of locating postmodernism meaningfully within contemporary developments in film theory. The argument is tripartite: the semantic confusion surrounding the definition of the term postmodernism is delineated; discursive parameters are established in terms of a representative body of cinematic works matched against a set of stylistic and structural elements characteristic of the postmodern aesthetic; the findings of this analysis are used to construct a hypothesis that postmodernism in film constitutes a generic critical category or cinematic genre coordinate in many respects to film noir, the theoretical status of which is similarly contentious.
Source
sinecine: Sinema Araştırmaları DergisiVolume
2Issue
1URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJNU1qY3pNdz09https://hdl.handle.net/11421/19444