A Survey Conducted on the Janitors (Caretakers) of Anadolu University in Terms of the Cultivating Role of Television
Abstract
Türkiye’de özel televizyon yayıncılığının başlamasıyla birlikte haberin gerek içerik, gerekse görüntü olarak farklı habercilik uygulamalarıyla sunulduğunu görmekteyiz. Kuşkusuz bu farklılığın yaratılmasında ticari boyut en üst düzeyde tutulmaktadır. Televizyon haber bültenlerinde özellikle son yıllarda izlenme oranlarını arttırmak ve dolayısıyla ticari getiriyi maksimuma çıkartmak adına haberde farklı içerikler oluşturulmuştur. Sözü edilen bu süreçte şiddet içeren görüntü ve haberlerin günden güne arttığı gözlenmektedir. Şiddet haberin izlenmesini çekici kılan ve bu bağlamda en çok izleme oranını sağlayan unsurlardan biri olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada öncelikle televizyon haber bültenlerinde kullanılan şiddet öğesi Ekme Kuramı çerçevesinde incelenecek, daha sonra denek bir izleyici grubu üzerinde yapılacak olan anket çalışmasıyla izleyicinin haber bültenlerinde gördüğü şiddet öğelerini nasıl algıladığı ve anlamlandırdığı saptanacaktır. As soon as private television broadcasting came to life in Turkey, news began to be presented in various reporting applications in terms of both the content and the image. It's no doubt that the commercial dimension plays the major role in creating this difference. In recent years, different news content variations have been formed just in favour of increasing ratings and maximizing commercial incomes. The images and news containing violence have been observed to be increasing day by day in this process. Violence has been used as one of the factors that make watching news tempting and therefore ensure the highest rating. This survey aims to determine the cultivating role of television, the common and frequent use of which puts it in the first place among mass media means, within the framework individuals perceive the world and conceptualize social reality. The survey was conducted on 237 people working as janitors (caretakers) in the faculties offering formal education at Anadolu University. The evaluations concerning the cultivating role were carried out by means of George Gerbner's Cultural Indicators Project. As the theoretical foundation within this framework, the Message System and Institution Process components of the Project were briefly defined and the Cultivation Analysis component was presented in detail. After the findings of the survey were presented, the conclusions were drawn.
Source
İleti-ş-imVolume
0Issue
6URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T0RjeU1qTXo=https://hdl.handle.net/11421/19504