Yazar "Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü" için Makale Koleksiyonu listeleme
-
Adaptive educational hypermedia accommodating learning styles: A content analysis of publications from 2000 to 2011
Akbulut, Yavuz; Cardak, Çiğdem Suzan (Pergamon-Elsevier Science LTD, 2012)Implementing instructional interventions to accommodate learner differences has received considerable attention. Among these individual difference variables, the empirical evidence regarding the pedagogical value of learning ... -
Bilgi İletişim Teknolojileri ve İnternet'le Kolaylaşan Akademik Usulsüzlük
Odabaşı, Hatice Ferhan; Birinci, Gürkay; Kılıçer, Kerem; Şahin, Mehmet Can; Akbulut, Yavuz; Şendağ, Serkan (2007)İnternet, bir yandan bilimin gelişmesine katkıda bulunurken diğer yandan da usulsüz davranışların ortaya çıkmasına zemin hazırlamaktadır. Yapılan araştırmalar İnternet’in akademik usulsüzlüğü tetiklediğini, desteklediğini ... -
Bilgisayar Kaygısı: Öğretmen Adayları Üzerinde Çok Yönlü Bir İnceleme
Gürcan, Namlu Ayşen; Ceyhan, Esra (2003)Bu çalışmada, öğretmen adaylarının bilgisayara yönelik kaygı durumları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 1999-2000 öğretim yılında tüm bölüm ve sınıflarda ... -
Bilgisayar Özyeterliği Algısı ile Bilişsel Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki
Gürcan, Ayşen (2005)Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri son zamanlarda literatürde sıklıkla araştırılan konulardandır. Bu çalışma Anadolu ve Osmangazi Üniversiteleri Eğitim, Edebiyat ve Fen Fakültelerinde okuyan ... -
Bilimsel araştırmalarda alanyazın nasıl raporlanır?
Fırat, Mehmet (Anadolu Üniversitesi, 2023)Alanyazın, bir bilimsel çalışmanın araştırdığı konuyla ilgili o zamana kadarki bilgi birikimini ortaya koyan ve çalışmanın gerekçelendirildiği bölümüdür. Ancak, yapılan araştırmalar, atıf verilen çalışmaların okunmadığı ... -
Bilingual Acquisition and Cognitive Development in Early Childhood: Challenges to the Research Paradigm
Akbulut, Yavuz (2007)İkinci dil kazanımının bilişsel performansa olumsuz etik ettiğine yönelik inançlar savunucuların ve karşı çıkanların fikirlerinden yararlanılarak sorgulanmıştır. Kazanılan farklı dillerde yaşanan farklı deneyimlerin getirdiği ... -
Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Mesleki Benlik Saygıları
Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarını belirlemeyi amaçlayan bu araştırma nicel ve nitel veri toplama ve analiz yöntemlerinin birlikte işe koşulduğu karma desenli bir araştırmadır. Araştırmanın ... -
Bilişim teknolojileri öğretmeni adaylarının bilimsel araştırma önerisi hazırlama deneyimlerinin yansıtılması
2006 yılında YÖK tarafından eğitim fakültelerinin ilköğretime öğretmen yetiştiren bölümlerine öğretmen adaylarının hizmet öncesinde bilimsel araştırma planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceriler elde edebilecekleri ... -
Cart and chaid analyses of some variables that predict internet addiction
Günüç, Selim (2013)The aims of the current study centered on investigating some of the variables that predicted internet addiction in adolescents with the help of decision tree techniques and comparing and contrasting the differences in ... -
Change readiness among teaching staff at Anadolu University, Turkey
Turkey's Anadolu University is one of the world's largest mega-universities. It is engaged in strategic planning in response to changes in the expectations of the Turkish Higher Education Council and the community at large. ... -
Confirmation of Campus-Class-Technology Model in student engagement: A path analysis
Günüç, Selim; Kuzu, Abdullah (Pergamon-Elsevier Science LTD, 2015)Student engagement is considered to be important for learning, performance, retention, persistence, experience and achievement. In order to understand and explain student engagement, some theories and models have been ... -
Cyberbullying and victimisation among Turkish university students
Akbulut, Yavuz; Erişti, Bahadır (Ascilite, 2011)This study investigated the extent of cyberbullying and victimisation among Turkish university students at a state college of education. A personal information form and 56 scaled items were administered to 254 students. ... -
Cyberloafing and social desirability bias among students and employees
Akbulut, Yavuz; Dönmez, Onur; Dursun, Özgür Özcan (Pergamon-Elsevier Science LTD, 2017)This study addressed the prevalence of cyberloafing and social desirability bias among 1339 students and 996 jobholders. An online survey was administered which included a five-factor cyberloafing scale and a two-factor ... -
Çevrimiçi Sosyal Ağların Öğretim lı Kabul ve Kullanımı Ölçeğinin Geliştirilmesi
Kuzu Demir, Elif Buğra; Akbulut, Yavuz (2017)Bu çalışmada bilişim teknolojileri (BT) öğretmen adaylarının çevrimiçi sosyal ağları (ÇSA) öğretim amaçlı kabul ve kullanım süreçlerine ilişkin bir ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğin kuramsal çerçevesini teknoloji ... -
Determining the Reasons of Technostress Experienced by Teachers A Qualitative Study
Son yıllarda eğitime, bilgi ve iletişim teknolojilerinin yoğun bir şekilde entegrasyonu söz konusudur. Bu süreçte liderlik ve kullanım şekline yön veren öğretmenler önemli rol oynamaktadır. Bakanlık tarafından yapılan ... -
Developing an Effective Lifelong Learning Scale (ELLS): Study of Validity & Reliability
Günüç, Selim; Odabaşı, Hatice Ferhan; Kuzu, Abdullah (Turkish Education Assoc, 2014)The purpose of the present study was to develop an "Effective Lifelong Learning Scale (ELLS)" in Turkish language. The 48-item initial version of the ELLS was applied to a total of 742 (528 for EFA and 214 for CFA) student ... -
Developing an effective lifelong learning scale (ELLS): Study of validity and reliability
The purpose of the present study was to develop an "Effective Lifelong Learning Scale (ELLS)" in Turkish language. The 48-item initial version of the ELLS was applied to a total of 742 (528 for EFA and 214 for CFA) student ... -
Development and validation of New Media Literacy Scale (NMLS) for university students
Koç, Mustafa; Barut, Esra (Pergamon-Elsevier Science LTD, 2016)Along with the emergence of new media technologies, individuals are now expected not only to consume but also produce, share and criticize digital contents. Being new media literate, they also need to know socio-cultural ... -
Development of a Scale to Address Perceptions of Pre-service Teachers Regarding Online Risks for Children
Dönmez, Onur; Odabaşı, Hatice Ferhan; Kabakçı Yurdakul, Işıl; Kuzu, Abdullah; Girgin, Ümit (EDAM, 2017)Children's ever-increasing and autonomous engagement with the internet exposes them to online risks, especially when parental supervision is limited. Furthermore, media coverage highlighting negative online experiences ... -
The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale
Kabakçı Yurdakul, Işıl; Odabaşı, Hatice Ferhan; Kılıçer, Kerem; Çoklar, Ahmet Naci; Birinci, Gurkay; Kurt, Adile Aşkım (Pergamon-Elsevier Science LTD, 2012)The purpose of this study is to develop a TPACK (technological pedagogical content knowledge) scale based on the centered component of TPACK framework in order to measure preservice teachers' TPACK. A systematic and ...