Türk Makam Müziği İcra Edilen Kapalı Mekanların Hacim Akustiği Bakımından İncelenmesi ve Değerlendirilmesi
Abstract
20. yy.’dan itibaren gelişen hacim akustiği disiplini müzik icra
edilen salonlarla ilgili beğenilerin yani öznel değerlerin, ölçülebilir
yani nesnel değerlerle örtüştürülmesine yönelik çalışmalarda
önemli aşamalar kaydetmiştir. Bu alanda yapılan çalışmalar
sonucunda, birbirinden temel ayrımlar gösteren Barok,
Klasik, Romantik Müzik, Opera Müziği gibi müzik türlerinin icra
edildiği mekânların mimari özelliklerini dikkate alan ve uluslararası
kabul gören öznel ve nesnel parametreler ile bunların
optimum değerleri belirlenmiştir. Bu bilgi birikimi ve veriler
kullanılarak, yeni tasarlanacak hacimlerin akustik kalitesini
yönlendirecek mimari tasarım kriterleri de ortaya konmuştur.
Yapısı ve icra edildiği mekanlar itibariyle Batı Müziği’nden
çok farklı olan Türk Makam Müziği icra mekanları için uygun
öznel ve nesnel akustik parametreler dolayısıyla da bunların
optimum değerlerinin belirlenmesine yönelik çalışmalar çok
sınırlıdır. Bu bağlamda “Hacim Akustiği Parametrelerinin Türk
Makam Müziği İcra Edilen Kapalı Mekanlar Açısından İncelenmesi
ve Değerlendirilmesi” başlıklı disiplinler arası bir araştırma
projesi yapılmıştır. Projede İstanbul’da yer alan, bugüne
kadar Türk Makam Müziği icra edilen mekânlar tespit edilmiş,
bu mekanlarda icra edilen müzik türü makamı, usulü, kullanılan
çalgıları, icracı sayısı v.b. özellikleri ile ele alınmıştır. Seçilen
mekanlar mimari ve akustik açıdan incelenmiş ve elde edilen
veriler deneyimli müzisyenlerle birlikte değerlendirilmiştir.
Değerlendirilmeler ışığında, Türk Makam Müziği icra edilen
mekanlar için akustik parametreler ve bunların optimum değerleri
önerilmiştir. Bu makalenin amacı, ilgili araştırma projesinin
metodolojisi üzerinden yapılan çalışmaları özet olarak
aktarmak ve elde edilen bulguları sunmaktır. Developing since the early 1920s, the discipline of room acoustics has made important strides in correlating subjective and objective, or measurable, values for music rooms. By means of much research done throughout this period, internationally accepted objective and subjective parameters and optimum values for these have been determined for rooms in which distinct forms of music, such as Baroque, Classical, Romantic and Operatic are produced. This information, in combination with experience gained in existing halls of music, has allowed for the establishment of a set of design principles for architectural acoustics. On the other hand, little, if any, research has been done that would lead to the creation of such parameters for Turkish Melodic Music, a form of music entirely different from Western Music in terms of both structure and the rooms in which it is produced. The purpose of the interdisciplinary research project entitled "An evaluation of the parameters for room acoustics in rooms used for Turkish melodic music" was twofold: to research the effectiveness of existing room acoustics parameters for this music, and to propose specific values for a set of objective parameters to be used in the architectural design of such rooms. The project firstly researched and determined the rooms used for Turkish melodic music in Istanbul, the type of music produced in them, and the rhythms, instruments, player numbers etc. involved. The architectural and acoustic characteristics of the rooms were studied and the results evaluated with experienced musicians. Finally, a proposal was made for parameters for acoustics and their optimum values for the rooms. This article aimed to briefly explain the studies implemented based on the methodology of the research and to present the findings.
Source
MegaronVolume
10Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [26]
- WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [7605]