Sosyal bilgiler dersinin Toulmin Tartışma Modeli’ne dayalı öğretimi
Künye
Yazıcıoğlu, A., Alkan, V. (2019).Sosyal bilgiler dersinin Toulmin Tartışma Modeli’ne dayalı öğretimi. AJESI, 9(2): 352-395.Özet
Öğrenciler için tartışma kültürünün kazandırılması, tartışmanın etkili bir iletişim aracı
olarak kullanılması, tartışmayla birlikte mantıksal çıkarımlarda bulunma ve sorgulama becerisinin
kazandırılması önemlilik taşımaktadır. Sosyal Bilgiler dersinde yer alan konuların nedenselliğinin
açıklanmasında ve sorgulanmasında Toulmin Tartışma Modeli’nin kullanılmasıyla öğretmen ve
öğrenciler üzerindeki etkilerinin neler olduğu problem durumunu oluşturmuştur. Bu çerçevede
çalışmanın amacını; ilkokul dördüncü sınıflarda Sosyal Bilgiler dersi öğrenme-öğretme sürecinde
Toulmin Tartışma Modeline dayalı uygulamaların nasıl yürütüldüğünün incelenmesi
oluşturmuştur. Çalışmada durum çalışması türlerinden etnografik durum çalışması benimsenmiştir. Araştırmada sosyo-ekonomik düzey bakımından farklı üç ilkokulun dördüncü sınıfları çalışma grupları olarak ele alınmıştır. Veri toplama araçları olarak; öğretmen ve öğrenciler için kişisel bilgi formu, gözlem formu, uygulama öncesi- süresi ve sonrasına dayalı öğretmen görüşleri, uygulama sürecine dayalı öğrenci günlükleri kullanılmıştır, okul- öğretmen ve öğrencilere bir kod adı tayin edilmiştir. Çalışma sonuçları, üç farklı ilkokuldaki öğretmen ve öğrenci görüşleri, gözlem notlarından yola çıkılarak değerlendirilmiştir. Öğretmenler uygulama öncesinde Toulmin Tartışma Modeli ile ilgili bilgilerinin olmadığını, sınıflarında münazara, panel ve soru-cevap yöntemlerini kullandıklarını belirtmiştir. Öğretmenler, modelin sınıfları için uygulanabilir olduğunu, modeli yürütürken öğrenci kazanımı ve ön bilgilerine önem vereceklerini söylemiştir. Gökyüzü ve Yıldız İlkokulu öğrencilerinin uygulamalarda araştırma ve sorgulama sürecine aktif katıldığı, derse ilgi, motivasyon ve özgüvenlerinin yüksek düzeyde olduğu, sınıf atmosferlerinin demokratik bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Bulut İlkokulu’ndaki uygulamaların daha dar bir çerçevede gerçekleştiği, derslere katılım, kendini ifade etme, sorgulama sürecinin diğer okullara göre daha sınırlı bir düzeyde kaldığı gözlenmiştir. Öğretmenler modelin ilkokul düzeyindeki diğer derslerde de uygulanabileceğini, günlük yaşama aktarılabileceğini ifade etmiştir. Modelin uygulanışı ile ilgili öğretmenlere eğitim alma imkânı sunulması, modelin farklı yöntem ve gruplarla uygulanması getirilen öneriler arasındadır. It is important for students to gain the culture of discussion, to use the discussion as an
effective communication tool, to make the logical inferences and questioning with the discussion.
The problem status of teachers and students by using the Toulmin Discussion Model in explaining
and questioning the causality of the subjects in the Social Studies course. The purpose of the study
was to examine how the practices of the Social Studies course based on the Toulmin Discussion
Model during the learning-teaching process in the fourth grade at primary school. In the study, the
ethnographic case study of the types of case studies has been adopted. In the study, four classes of
three primary schools differing in socio-economic level were considered as working groups. As
data collection tools; personal information form for teachers and students, observation form, preapplication, teacher's opinions based on application process and afterwards, student logs based on
application process were used. The results of the study were evaluated by observing notes from
teachers and students in three different primary schools. All three teachers stated that they did not
have information about Toulmin Discussion Model before the application and they used
discussion, panel and question-answer methods in their class. Teachers said that the model is
applicable for their classes and that they will attach importance to student acquisition and
preliminary knowledge when conducting the model. It has been observed that the students of
Gökyüzü and Yıldız Primary School actively participate in the research and inquiry process in
practice and that the class interest, motivation and self-esteem are at a high level and that the class
atmosphere has a democratic structure. It has been observed that the practices in Bulut Primary
School have been carried out in a narrower frame, and the participation, self-expression and
questioning period in the classes have remained at a limited level compared to other schools.
Teachers stated that the model could also be applied in other lessons at primary school level, could
be transferred to everyday life. Providing the opportunity to receive training for teachers about the
implementation of the model and the application of the model with different methods and groups
are among the recommendations.
Kaynak
AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences InternationalCilt
9Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23008Koleksiyonlar
- Cilt: 09 Sayı (2) [22]