Öğretmenler ne biliyor? Ne yapıyor?
Künye
Özer, M., Yıldırım Polat, A. (2019). Okul Öncesi Dönemde Müze ile Eğitim. AJESI, 9(2): 396-430.Özet
Müzeler, günümüzde eğitimin bir parçası haline gelen ve birinci elden deneyim sağlayan
kurumlardır. Müzelerde nesneler ile etkileşime giren birey, yaparak yaşayarak öğrenme sürecine
katılmaktadır. Avrupa, ve Amerika’daki gelişmiş ülkelerde okul öncesi dönemden itibaren
müzelerden yararlanılmaya başlanmaktadır. Bireylerin müze kültürünü küçük yaşlarda
kazanabilmesi ve yetişkinlikte müze tüketicisi olabilmeleri için; bireyler müzeler ile okul öncesi
dönemde tanıştırılmalıdır. Bunun için de okul öncesi dönemde müze eğitiminin önemini bilen ve
müzelerden eğitim amaçlı yararlanabilen öğretmenlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmanın
amacı okul öncesi öğretmenlerinin müze ile eğitime ilişkin görüş ve deneyimlerini ortaya
koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Olgubilim
çalışmalarında, bireylerin bir olgu ile ilgili yaşadıkları deneyimlere odaklanılmaktadır. Olgubilim
ile desenlenen araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile
belirlenmiştir. Bu kapsamda Küçükçekmece ilçesinde, çalıştığı kurum farklı sosyoekonomik
düzeyde bulunan ve bağımsız anaokulları, ilkokullarda görev yapan altı öğretmen ile görüşme
gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından oluşturulan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde olgubilim yöntemine ilişkin
analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okulun bulunduğu sosyoekonomik düzey fark
etmeksizin araştırmaya katılan tüm öğretmenlerin müzelerden gezi amaçlı yararlandıkları ortaya
çıkmıştır. Okulu düşük sosyoekonomik bir çevrede bulunan öğretmenlerin müzelere ilişkin bilgi
ve farkındalık düzeyinin daha az olduğu ve eğitimde müzelerden daha az yararlandıkları
belirlenmiştir. Museums are institutions that have become part of education today and provide first-hand
experience. The individuals who interact with objects in museums participate in the learning
process by living. In the developed countries in Europe and America, museums are being used
from preschool period. In order for individuals to gain museum culture at a young age and to
become a museum consumer in adulthood; individuals should be introduced in the preschool with
museums. For this, there is a need for teachers who know the importance of museum education
and benefit from museums for educational purposes in pre-school period. The aim of this study is
to reveal the opinions and experiences of preschool teachers about education and museum. In this
research, phenomenology is used. Case studies focus on the experiences of individuals related to a
case. The participants of the research designed with phenomenology were determined by criterion
sampling from purposeful sampling methods. In this context, the institution in Küçükçekmece was
held with six teachers working in different kindergartens and elementary schools. The semistructured interview form developed by the researcher was used to collect the data. In the analysis
of the data, the phenomenology analysis was used. As a result of the research, it was revealed that
all teachers who participated in the research benefited from the museums for sightseeing purposes,
regardless of the socioeconomic level of the school’s enviroment. It was determined that the
teachers in the school with low socioeconomic environment had less knowledge and awareness
about museums and they benefited less from the museums.
Kaynak
AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences InternationalCilt
9Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23009Koleksiyonlar
- Cilt: 09 Sayı (2) [22]
- Makale Koleksiyonu [147]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]