TEOG sınavının öğretmenler üzerinde yarattığı performans algısının incelenmesi: Kütahya örneği
Citation
Kırkağaç, Ş., Barak, C. (2019). TEOG sınavının öğretmenler üzerinde yarattığı performans algısının incelenmesi: Kütahya örneği. AJESI (2), 761-786.Abstract
Bu çalışma TEOG sınav sisteminin yürürlükte olduğu dönem boyunca yürütülen öğretmen
performans değerlendirme sisteminin öğretmenler üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Nitel
araştırma yöntemleri kullanılarak yapılan bu durum çalışmasının katılımcılarını 2017-2018 eğitimöğretim yılında Kütahya Merkez’de kadrolu statüde görev yapan 6 öğretmen oluşmaktadır. Durum
çalışması şeklinde desenlenmiş bu çalışmada öğretmenlerin görüşleri, yarı yapılandırılmış
soruların sorulduğu görüşme yoluyla alınmıştır. Çalışmanın verileri nitel araştırma veri analizi
yöntemlerinden betimsel analiz ile yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları TEOG süresinde yürütülen
performans değerlendirme sisteminin öğretmenlere baskı olarak yansıdığını göstermekte iken,
çalışmanın öğretmenler arasındaki ilişkiyi nasıl etkilediği ile ilgili sonuçları daha karmaşıktır.
Öğretmenler bu konu ile ilgili hem olumlu hem olumsuz görüş bildirmişlerdir. Çalışmaya katılan
öğretmenlerden bir bölümü bu sürecin öğretmenler arasındaki dayanışmayı güçlendirdiğini ifade
ederken, bir kısmı negatif bir rekabet ortamının oluşmasına sebebiyet verdiğini belirtmektedirler.
Son olarak öğretmenler performans değerlendirme sisteminin olması gerektiğini savunmakta fakat
performans değerlendirme sisteminin sınırlarını çizememektedirler. TEOG Exam was administered between 2014 and 2017 to “choose” students for
“prestigious” high schools in Turkey. During this exam period not only students but also teachers
had “success percentages”. This situation in a way acted like a teacher performance evaluation
system. The current study reports on the impacts of teacher performance evaluation system that
took place during TEOG exam period on teachers. The participants of this case study that was
conducted with the use of qualitative research methods consisted of six full-time teachers that
worked in Kütahya in 2017-2018 Academic Year. The opinions of the teachers were collected
through face-to-face interviews and the teachers were questioned via semi-structured interview
questions. The questions were about three main categories. First, teachers were asked about how
the system worked. Secondly, they were asked to present their ideas about the effects of this
system on the relationships among teachers. Finally, teachers were asked to talk about “ideal”
teacher performance evaluation system. The data of the study were analyzed descriptively
depending on the qualitative research method procedures. After the analyses of the transcripts,
several codes were created and the data were categorized according to these codes. The results of
the study showed that the teacher performance evaluation system created pressure on teachers.
They expressed that both the administrators and the parents could question their teaching methods.
The results regarding the effects of the system on the relationships among teachers were more
complex. The teachers presented both positive and negative opinions with regard to the topic.
While some students expressed that they started to collaborate with their colleagues, some
presented that it created rivalry among teachers. Finally, the teachers stated that teacher
performance evaluation system should exist. However, they failed to give details of the ideal
performance evaluation system
Source
AJESI - Anadolu Journal of Educational Sciences InternationalVolume
9Issue
2Collections
- Cilt: 09 Sayı (2) [22]
- Makale Koleksiyonu [217]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]