Üniversite öğrencilerinin dijital güvenlik öz yeterlikleri ve çevrimiçi risk alma eğilimlerinin incelenmesi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Author
Kabakçı, Işıl
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı
Çolak, Canan
Metadata
Show full item recordAbstract
Hayatın her alanında vazgeçilmez kolaylıklar sunan internet teknolojileri, bireylerin iyi oluşlarını etkileyen çeşitli riskleri de beraberinde getirmektedir. Söz konusu teknolojilerin kullanım süreleri ve kullanıcı sayıları arttıkça, dijital güvenliğin nasıl sağlanması gerektiği ve bu konuda hangi değişkenlerin incelenmesi gerektiği bilimsel araştırmalara konu olmuştur. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin şimdiki çevrimiçi risk alma eğilimlerinin geçmişteki çevrimiçi risk alma eğilimleri ve dijital güvenlik öz yeterlikleri tarafından yordanma durumu ile şimdiki çevrimiçi risk alma eğilimleri ve dijital güvenlik öz yeterliklerinin farklı demografik özellikleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tekil ve ilişkisel tarama ile desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2017-2019 öğretim yılları süresince Eskişehir ili devlet üniversitelerinde öğrenim gören 1601 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma sürecinde Dijital Güvenlik Öz Yeterlik ve Çevrimiçi Risk Alma Eğilimi ölçekleri geliştirilmiş, bu ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Geliştirilen bu ölçekler aynı zamanda demografik bilgi formuyla birlikte araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmuştur. Veriler betimsel ve ilişkisel veri analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin dijital güvenlik öz yeterliklerinin yüksek düzeyde, çevrimiçi risk alma eğilimlerinin ise düşük sıklıkta olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet, internet kullanım sıklığı ve yaş gruplarına göre dijital uygulamalarda güvenlik düzeyleri ve ticari riskler eğilimlerinde farklılıklar elde edilmiştir. Geçmişteki çevrimiçi risk eğilimleri boyutlarının ise şimdiki çevrimiçi risk alma eğilimlerini yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [71]