Gelenekselden güncele: İllüstratif yaklaşımlar
Künye
Yurtkulu Yılmaz, E. (2016). Gelenekselden güncele: İllüstratif yaklaşımlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (2), 78-91.Özet
Bu metnin içeriğinde tartışmaya açılan ya da sorgulananın; illüstrasyonun tanımı ya da işlevi olması amaçlanmamıştır. Bugün, illüstrasyonun tanımı ve tarihine ilişkin kaynak sağlamak
amacıyla yapılan pek çok çalışmanın zaten benzer verileri bir araya getirerek bize genel bir bilgi
aktardığı söylenebilir.
Bu kaynakların, ağırlıklı olarak, Avrupa kıtasında doğup şekillendiğini varsaydığımız, söz
konusu coğrafyaya mal edilen illüstrasyon geleneği ve onun tarihsel gelişimine ilişkin bir derleme içerdiklerini, süreçten bağımsız düşünülemeyecek yerel illüstrasyon üretimimize ait pek çok
başarılı örneğin ise aynı havuz içerisinde yer aldığını söylemek mümkündür.
Bilinen geleneğe dayanmakla birlikte, bu çalışmanın sorunlarını oluşturan başlıkların ortaya
çıkmasına yol açan ‘bugünün illüstrasyonu’ ise; sayısız görüntü üreten, hatta üretim süreci sona
ermeden tüketime sunulan, alternatifer üzerinde beyin fırtınasının sürdüğü, hiçbir tanımın
mutlak geçerliliğinden söz edilemeyecek bir tasarım dünyasında şekillenmektedir.
Metnin amacı; güncel illüstrasyonun hemen her yerde karşılaştığımız temsillerinde coğrafi
aidiyet aramak ya da tarihsel tanımlama/sınıfandırma yapmak değil, ‘illüstratif bir görseli geçmişten günümüze değişen biçim/içerik/işlev ilkeleri üzerinden değerlendirmek, illüstrasyonun
popüler kimliğini ve kazandığı küresel başarıyı güncel durumu ekseninde tartışmak’ olarak görülebilir. Te aim of this text is not to discuss the definition or function of illustration. Today,
researches, in order to provide sources for defining illustration and its history already have
similar data for us.
Tese sources mostly contain Euro-centric tradition of illustration and its own history
but it is not possible to say that many successful local examples are included.
Illustration today which forms the issues of this text, producing countless visuals, is created in a design world that they are presented to consumers even before the production ends.
Te aim of this text is not to find regional belonging or historical categorisation but to
analyse an illustrative visual through evolving principles of form/context/function, its popular identity and global success in its current position.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
6Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/23454Koleksiyonlar
- Sayı: 11 (2016) [13]