dc.contributor.author | Taşkın, Okyay | |
dc.date.accessioned | 2020-06-29T11:26:40Z | |
dc.date.available | 2020-06-29T11:26:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.identifier.citation | Taşkın, O. (2019). Lale Devri’nden sonra klâsik Türk mûsikisi ve bestekâr bir padişah: Sultan I. Mahmud Han (1696–1754). Sanat ve Tasarım Dergisi, 9 (2), 314-321. | en_US |
dc.identifier.issn | 2146-7692 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/23534 | |
dc.description.abstract | XVIII. yy Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişimi açısından önemli bir asırdır. Bilhassa mûsikideki
gelişimin belirgin orijin noktası Lale Devri’nde kendini göstermiştir. Fakat bu devrin Patrona
Halil isyanı ile kapanmasının akabinde Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişiminde herhangi bir aksaklık
görülmemiş bilakis büyük ölçüde gelişme ve yükseliş gerçekleşmiştir. Şüphesiz ki bu gelişimde
Sultan I. Mahmud Han’ın rolü çok büyüktür. Tahta geçişiyle birlikte Sultan I. Mahmud Han,
öncelikli olarak devlete ayak bağı olmuş başıbozukların hakkından gelmiş, sonrasında kültür –
sanat sahasında bilhassa musikide desteğini önemli ölçüde vererek hem döneminin sanatkârlarını
korumuş, hem de bu sanatın gelişiminde yönetmen konumunda bulunmuştur. Bestekâr tabiatlı bu
padişah, Klâsik Türk Mûsikisi’nin Sultan III. Selim Han (1761 – 1807) dönemindeki altın çağının
sağlam temellerini kendi sadaret döneminde de sürdürmüş ve Klâsik Türk Mûsikisi’nin gelişimine
büyük ölçüde kadim katkıları olmuştur. İşte söz konusu bu çalışmada, Klâsik Türk Mûsikisi’nin
gelişim sürecinde kendi sadaret döneminde sanatkâr ruhlu bir padişahın hayatı, Klâsik Türk
Mûsikisi’ne katkıları ve bu padişahın dönemin musiki sahasındaki rolü, konumu incelenmeye
çalışılacaktır. | en_US |
dc.description.abstract | 18th century is very important for Turkish Classical Music. Especially improvement of music
showed up itself in Tulip Revolution. After the Tulip Revolution ended because of Patrona Halil
rebellion, there was no setback on Turkish Classical Music contrarily improved itself. It is clear that
Sultan I. Mahmut Khan played a very big role on that improvement. After he ascended the throne,
first he punished the people who had been disrespectful for country, and then he supported culture
and art activities, especially musicians by protecting and leading them in this time period. Being
a composer himself, Sultan maintained the strong impact of Turkish Classical Music as it was in
Sultan III. Selim Khan (1761 – 1808) period – the golden period of Turkish Classical Music- and
had invaluable contributions to its improvement. In this study, the role of Sultan I. Mahmud Khan
in Turkish Classical Music is explained as well as the life of this artistic Sultan. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sultan I. Mahmud Han | en_US |
dc.subject | Makam | en_US |
dc.subject | Mûsiki | en_US |
dc.subject | Bestekâr | en_US |
dc.subject | I. Mahmud Khan | en_US |
dc.subject | Maqam | en_US |
dc.subject | Music | en_US |
dc.subject | Composer | en_US |
dc.title | Lale Devri’nden sonra Klâsik Türk Mûsikisi ve bestekâr bir padişah: Sultan I. Mahmud Han (1696–1754) | en_US |
dc.title.alternative | Sultan Mahmud Khan (1696–1754) who the composer and an emperor after the “Tulıp Era” perıod | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sanat ve Tasarım Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 9 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 314 | en_US |
dc.identifier.endpage | 321 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |