İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin ana baba tutumları açısından incelenmesi
Citation
Odabaşı, B. (2013). İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin ana baba tutumları açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 3 (2), 33-51.Abstract
Duygusal zeka hem kişinin kendini gerçekleştirmesini hem de kişinin kendisi ve diğer insanlar ile
oluşturduğu iletişimi kapsamaktadır.
Bu araştırmanın amacı, 11 – 14 yaş gurubu ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin duygusal zeka
düzeylerinin; ana-baba tutumları, cinsiyet ve sınıf düzeyine ilişkin farklarını incelemektir. Araştırmada
duygusal zeka envanteri Köksal tarafından Türkçeye çevrilen Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve
Ergen formu kullanılmıştır. Ayrıca ana-baba tutumunu ölçmek için Lamborn, Mounts, Steinberg ve
Dornbush tarafından geliştirilen Yılmaz (2000) tarafından Türkçeye çevrilen Anne Baba Tutum Ölçeği
kullanarak öğrenciler arasındaki farklılık ölçülmüştür. Araştırmaya 37 kız 38 erkek olmak üzere toplam
75 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizi SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır.
Araştırma verilerinin analizi sonucunda ana-baba tutumu ile duygusal zeka arasındaki ilişkinin yüksek
olduğu görülmüştür. Ana-baba tutumu ile okul türü arasında ise ilişki saptanmamıştır. Cinsiyete göre
kız öğrencilerin duygusal zeka puanları erkek öğrencilerin duygusal zeka puanlarından daha yüksek
olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyi açısından öğrencilerin duygusal zeka ölçeklerine göre otoriter anababa tutumunun puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Emotional intelligence consists of both an individual’s realizing himself or herself and also his relation
with himself or herself and the other people. The aim of This research is to analyze differences of
level of emotional intelligence of the secondary school children aged between 11-14 according to
their gender, grade, and parent’s approach. In the research, Bar-On emotional intelligence scale
which was translated by Köksal, was used as intelligence inventory with adolescent and teenager
form. To measure the parent’s approach, parent’s approach scale which was devised by Lamborn,
Mounts, Steinberg and Dornbush and translated by Yılmaz(2000) was used and the differences
among the students was determined. 75 students were tested in the research of whom 37 are girl
and 38 are boys. SPSS 17.0 package program was used in analyze of the datum. The result of the
analyze of the datum of the research showed that there is a high correlation between emotional
intelligence and parent’s approach. No relation was seen between parent’s approach and school kind.
According to gender, it was seen that emotional intelligence points of the girls are higher than the
boys. According to the grade, the points of the authoritarian parent’s approach are higher than
emotional intelligence scales.