İşitme Kayıplı Çocuklarla Paylaşılan Okuma Etkinliğinde Kullanılan Seri Hikâye Kitaplarının Hazırlanma Sürecinin İncelenmesi
Abstract
Paylaşılan okuma, yetişkin ve çocuğun birebir ortamda ya da küçük grupla birlikte yürüttüğü okuma etkinlikleridir. Paylaşılan okuma, işitme kayıplı çocukların dinleme, dinlediğini anlama ve anlatma becerilerini desteklemekte, sesbilgisel farkındalık ve sözcük dağarcığı gelişimine katkı sağlamaktadır. İşitme kayıplı çocuklara zengin bir dil yaşantısı sağlayan bu etkinliklerde kullanılacak hikayelerin niteliği çocukların sağlayacağı fayda için önem taşımaktadır. Hikayeler seçilirken hikâyenin içeriğine, yaşa uygunluğuna, dil yapılarına, okunabilirlik düzeylerine ve fiziksel özelliklerine dikkat edilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, işitme kayıplı çocuklarla paylaşılan okuma etkinliğinde kullanılan seri hikâye kitaplarının hazırlanma sürecinin incelenmesi amaçlanmış ve bu doğrultuda seri hikâye kitabı hazırlama süreci betimlenmiştir. Araştırmacı, işitme kayıplı çocuk, geçerlik komitesi üyeleri ve grafik tasarımcı bu araştırmanın katılımcılarıdır. Geçerlik komitesi toplantıları, toplantılara ait ses ve görüntü kayıtları, toplantı tutanakları ve süreç ürünleri bu araştırmanın veri toplama tekniklerini oluşturmuştur. Hikayeleri hazırlama süreci; konuların belirlenmesi, hikayelerin yazılması, okunabilirlik düzeylerinin hesaplanması ve hikayelerin resimlendirilmesi aşamalarından oluşmuştur. Bu araştırma kapsamında zorluk derecesi kendi içinde giderek artan, her düzeyde 2 hikâye olmak üzere toplamda 6 hikâyeden oluşan seri hikâye kitapları hazırlanmıştır. Hikâye yazma sürecinde bu aşamalara dikkat edilmesinin, paylaşılan okuma etkinliğinden alınacak faydayı arttırabileceği düşünülmektedir. Shared reading is the reading activities carried out by adults and children in one to one setting or with a small group. Shared reading supports listening, comprehension and expression abilities of children with hearing loss and contributes to the development of phonological awareness and vocabulary. The quality of stories to be used in these activities, which provides a rich language experience for children with hearing loss, is important for the benefit of children. While choosing story, attention should be paid to the content of the story, age suitability, language structures, readability levels, and physical features. Aim of this study was to examine preparation period of serial storybooks used in shared reading activity with children with hearing loss, and serial storybooks’ preparation process was described in detail. The researcher, children with hearing loss, validity committee members and graphic designer are participants of this study. Validity committee meetings, audio and video records of meetings, meeting minutes, and process products formed the data collecting methods of this research. The process of preparing stories consists of determination of subjects, writing the stories, measuring the readability levels, and illustrating the stories. Within the scope of this research serial storybooks consisting of 6 stories, 2 stories at each level with increasing difficulty in itself, were prepared. It is thought that paying attention to these stages in story writing process may increase the benefit from shared reading activity.
Source
Cumhuriyet Uluslararası Eğitim DergisiVolume
8Issue
3URI
http://doi.org/10.30703/cije.527815https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJeU9EWTFOUT09
https://hdl.handle.net/11421/23721