Satın alma niyetinin öngörüsünde planlı davranış modeli’nin farklı ürün sınıfları için denenmesi
Citation
Sığındı, T, Kavak, B. (2015). Satın alma niyetinin öngörüsünde planlı davranış modeli’nin farklı ürün sınıfları için denenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (2), 111-127.Abstract
Satın alma davranışını etkileyen öncül değişkenlerin
farklı ürün sınıfları için incelenmesinin, pazarlama
uygulamacıları ve araştırmacılar için önemli faydalar sağlayacağı düşünülmektedir. Yapılan yazın taramasında, belirli bir ürün sınıfı için Planlı Davranış
Kuramı’nı (PDK) satın alma davranışının öngörüsünde test eden bir çalışmaya rastlanmamıştır. Dolayısıyla
çalışmanın amacı, satın alma niyetinin öngörüsünde farklı ürün sınıfları için PDK’nın kullanılıp kullanılamayacağını açıklamaya çalışmaktır. Bu amaçla PDK’de yer alan tutum, öznel norm ve algılanan
davranışsal kontrol değişkenlerinin satın alma niyeti
üzerindeki etkisi Copeland’in ürün sınıflandırmasında yer alan kolayda, beğenmeli ve özellikli mallar için
araştırılmıştır. Satın alma niyetinin, uygun koşullarda
satın alma davranışına dönüşeceği varsayılmıştır. Ankara ve Gaziantep il merkezlerinde yaşayan 570 hane
halkı çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veriler
yüzyüze görüşme yöntemi ile toplanmış ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulguları tutum, öznel norm ve algılanan
davranışsal kontrol değişkenlerinin satın alma niyetini; kolayda, beğenmeli ve özellikli mallar için olumlu
bir şekilde etkilediğini göstermektedir. Bu etkinin farklı
ürün sınıfları için değişen oranlarda gerçekleştiği tespit
edilmiştir. Çalışmanın son kısmında, yöneticiler ve gelecekte yapılacak çalışmalar için öneriler sunulmuştur. Examining the antecedents of purchase behavior for
different product categories might generate substantial
benefits to marketing researchers and decision makers.
However, according to our litrerature review, no research has tested the Theory of Planned Behavior (TPB)
on purchase behavior for any product class specifically.
Hence, this study aims to understand whether TPB can
be applied or not in order to predict purchase intention
for different product categories. In this respect, TPB was
tested on predicting purchase intention for Copeland’s
product categories namely convenience, shopping and
specialty goods. Purchase intention was expected to be
turned into the purchase behavior under proper conditions. The sample was 570 households residing in
Gaziantep and Ankara, Turkey. The data were collected via face to face questionnaires and analyzed by the
linear multiple reggression. Findings show that attitude, subjective norm and perceived behavioral control
variables have positive affect on purchase intention for
all types of product categories besides these three variables’ affect are varied for each category. Suggestions
for further research and managers are presented finally.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
15Issue
2Collections
- Cilt.15 Sayı.2 [12]