Corporate social responsibility in hotel businesses
Künye
Yılmaz, H, Yılmaz, S. (2016). Corporate social responsibility in hotel businesses. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 89-100.Özet
The present study examines CSR in hotels. The study
begins with a review of the concept of CSR in light of
corporate sustainability, corporate reputation and
corporate communications. It employs case study methodology to examine the CSR implementation and
initiatives of the Accor Group which is one of the leading hotel operators in the world. The Accor Group
is present in 92 countries across five continents, owns,
leases or manages 3700 hotel properties. It has a portfolio of 18 brands ranging from economy to luxury.
The reason Accor Group is selected for the case study
is its CSR program titled “PLANET 21” which covers
21 CSR initiatives covering 7 domains which it calls;
health, nature, carbon, innovation, local, employment
and dialogue. These domains cover a wide spectrum of
CSR topics and represent a variety of stakeholder groups. Also the global nature of the company under examination ensures that different types of geographically
classified CSR philosophies are covered. The findings of
the case study are used to develop suggestions for hotel
businesses desiring to develop CSR policies. Bu araştırma otel işletmelerinde kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) kavramını incelmektedir. Çalışma kurumsal sürdürülebilirlik, kurumsal itibar ve kurumsal
iletişim ışığında KSS kavramının incelenmesi ile başlamaktadır. Örnek olay yöntemiyle, önde gelen küresel
otel işletmelerinden biri olan Accor Group’un KSS girişim ve uygulamaları incelenmektedir. Accor Group,
92 ülkede, ekonomikten lükse uzanan 18 farklı marka
altında, 3700 otel işleten bir otel işletmecisidir. Araştırmada Accor Group’un seçilmesinin nedeni; sağlık,
doğa, karbon, yenilik, yerel, istihdam ve diyalog olarak
adlandırdığı yedi boyutta 21 KSS girişiminden oluşan
“Planet 21” adlı KSS programı uyguluyor olmasıdır. Bu
programda ele alınan boyutlar, KSS başlıklarına ilişkin
geniş bir yelpazenin yanı sıra pek çok paydaş grubunu kapsamaktadır. İncelenen işletmenin küresel oluşu,
coğrafi temelli olarak da sınıflandırılabilen farklı KSS
felsefelerinin kapsanmasını sağlamaktadır. Bulgular ışığında KSS politikaları ve girişimleri geliştirme yönünde
diğer otel işletmelerine yönelik öneriler geliştirmiştir.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
16Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25192Koleksiyonlar
- Cilt.16 Sayı.2 [12]