Anadolu Üniversitesi örgün öğrencilerinin üniversitelerine bağlılıklarının öğrenci memnuniyet modeli ile incelenmesi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2016Yazar
Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi
0000-0001-5069-0132
Büyük, Köksal
Akyıldız, Murat
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Büyük, K, Akyıldız, M. (2016). Anadolu Üniversitesi örgün öğrencilerinin üniversitelerine bağlılıklarının öğrenci memnuniyet modeli ile incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 145-158.Özet
Yükseköğretim kurumlarının performanslarının öğrencilerinin gözünden değerlendirilmesi son yıllarda
giderek önem kazanmaktadır. Yükseköğretim kurumları, öğrencilerinin memnuniyet düzeylerini arttırarak kurumun tercih edilirliğini arttırmak ve küresel
eğitim pazarından daha çok pay almak istemektedir.
Öğrencilerin gözünden incelendiğinde yüksek ve düşük memnuniyet duyulan boyutların belirlenmesi
sayesinde yükseköğretim kurumunun sahip olduğu
kaynakların memnuniyeti daha çok arttıracak boyutlara aktarılması imkânı kazanılabilir. Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi örgün öğrencilerinin
üniversiteye bağlılıkları üniversiteye bağlılık modeli
bağlamında incelenmiştir. Üniversiteye bağlılık modeli üniversitenin fiziksel imkânlarına, akademik,
sportif ve kültürel faaliyetlerine, öğrencilerin bireysel
akademik gelişim süreçlerine, üniversitenin zihinsel
imajına ve üniversiteye bağlılığa ilişkin algıları içermektedir. Araştırmada test edilen model öğrencilerin üniversitenin fiziksel imkânlarına, faaliyetlerine
ve akademik gelişim imkânlarına yönelik algılarının
üniversite imajını etkilediğini, bu faktörlerden etkilenen üniversite imajının ise üniversiteye olan bağlılığı
etkilediğini varsaymaktadır. Geliştirilen üniversiteye
yönelik görüşler ölçeğinin güvenirlik ve geçerliliğini belirleyebilmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi uygulanmışve tüm boyutların ortalama çıkarılan varyans
(AVE) ve birleşik güvenirlikleri (Composite Reliability)
hesaplanmıştır. Ölçeğin yüksek derecede geçerli [Chi
square (c2
= 5268.50, df=1444, p<0.001), Chi square/
df (c2
/df=3.65), RMSEA (0.034), NFI (0.97), NNFI
(0.98), CFI (0.98), IFI (0.98)] ve güvenilir (boyutların birleşik güvenirlik değerleri 0,77-0,96 arasındadır)
olduğu görülmüştür. Ölçeğin uygulanmasından elde
edilen veriler ile üniversiteye bağlılık model arasındaki
uyumun yüksek olduğu görülmüştür Chi square (c2
=
137.82, df=52, p<0.001), Chi square/df (c2
/df=2.65),
RMSEA (0.027), NFI (0.99), NNFI (0.99), CFI (1.00),
IFI (1.00). Modeli iyiliği katsayıları için elde edilen
değerler modelin toplanan verilerle çok iyi uyum sağladığını göstermektedir. Test edilen model öğrencilerin
üniversiteye olan bağlılıklarını iyi derecede açıklayabilen bir modeldir. Evaluation of the performances of universities in the
eyes of their students tend to get more important in
recent years. Universities want to increase the preferability of the institutions and participate the global education market more by increasing the satisfaction of
their students. Determining the dimensions which are of low or high satisfaction enables the distributions or
sources more accurately in order to increase satisfaction. In this study, loyalty of formal students of Anadolu
University is examined by the university loyalty model.
The university loyalty model consists of the perceptions
of physical facilities, academical, sportive and cultural activities, loyalty to the university and the image
of university. The model tested in the study assumes
that the image of the university is affected by students’
perception of the pyhsical facilities, activities and chances of academical improvement and the loyalty to university is affected by the image of the university that
is shaped by these perceptions. Confirmatory factor
analysis is applied in order to determine the validity
and the average variance extracted values of all dimensions (AVE) and composite reliabilities are calculated
to determine reliability of the Opinions Towards University scale. After analyses the validity [Chi square
(c2
= 5268.50, df=1444, p<0.001), Chi square/df (c2
/
df=3.65), RMSEA (0.034), NFI (0.97), NNFI (0.98),
CFI (0.98), IFI (0.98)] and reliability (composite reliability values change between 0.77 and 0.96) of scale
have found high enough. Goodness of fit of data and
model is found high [Chi square (c2
= 137.82, df=52,
p<0.001), Chi square/df (c2
/df=2.65), RMSEA (0.027),
NFI (0.99), NNFI (0.99), CFI (1.00), IFI (1.00)]. Godness of fit values of model have shown that model fits
the data well. The model explains the loyalty of students to university well.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
16Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25198Koleksiyonlar
- Cilt.16 Sayı.2 [12]