Fen eğitiminde argümantasyon temelli öğrenmenin akademik başarıya ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması
Citation
Karakuş, M, Yalçın, O. (2016). Fen eğitiminde argümantasyon temelli öğrenmenin akademik başarıya ve bilimsel süreç becerilerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (4), 1-20.Abstract
Bu araştırmanın amacı; argümantasyon temelli fen
öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına ve bilimsel süreç becerilerine etkisini deneysel yöntemlerle
ortaya koyan bağımsız çalışmaların etki büyüklüklerini belirlemektir. Bu bağlamda bireysel çalışmalar 2007-
2015 yılları arasında incelenmiştir. Literatür taraması
sonucunda ulaşılabilen çalışmalardan, Türkiye’de yapılmış argümantasyon temelli fen öğrenmenin, akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri konu alanları
incelenmiştir. Yapılan incelemeler; kodlama formu
aracılığıyla ve dahil edilme kriterlerine göre yapılmış
olup bireysel çalışmalar meta analiz yöntemiyle birleştirilmiştir. Fen eğitiminde argümantasyon temelli
öğrenmenin akademik başarıya etkisi için 27 çalışma
(40 karşılaştırma) ve argümantasyon temelli öğrenmenin bilimsel süreç becerilerine etkisi için 15 çalışma
(19 karşılaştırma) meta analiz sürecine dâhil edilmiştir. Araştırma sonucunda; argümantasyon temelli fen
öğrenmenin akademik başarı üzerinde pozitif ve çok
geniş düzeyde, argümantasyon temelli fen öğrenmenin
bilimsel süreç becerilerinde pozitif ve çok geniş düzeyde
etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademik
başarı etki büyüklükleri; yayın türünde doktora tezlerinde, eğitim kademesinde lisede, ders alanında fizikte ve uygulama süresinde 5-6 hafta arasında en fazla
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilimsel süreç becerileri
etki büyüklükleri; yayın türünde doktora tezlerinde,
eğitim kademesinde lisede ve ders alanında kimyada
en fazla olduğu saptanmıştır. The purpose of this study is to determine the effect size
of the independent studies that put into perspective the
effect of the argumentation-based science learning on
students’ academic achievements and scientific processing skills through experimental method. In this context
individual studies between 2007 and 2015 were put
into investigation. As a result of literature review of the
studies conducted in Turkey, the subject areas of academic achievement and scientific processing skills of the
argumentation-based science learning were examined.
These examinations, the individual studies conducted
according to the inclusion criteria through coding form
were combined with the meta-analysis method. 27 studies (40 comparisons) for the effect of the argumentation-based in science learning on academic achievement
and 15 studies (19 comparisons) for the effect of the
argumentation-based learning on scientific processing skills were put into the process of the meta-analysis. As
a result of the research it was found (concluded) that
the argumentation-based science learning has a positive and large scale effect on academic achievement
and that the argumentation-based science learning has
a positive and large scale effect on scientific processing
skills. The effect sizes obtained from the studies were
calculated according to the publication type, education
level, subject area and duration of the performance. the
effect sizes of academic achievement were concluded to
be the highest in publication type: the PhD. dissertation, level of education: high school, subject area: physics
and the time of practice : 5-6 weeks. The effect sizes of
the scientific process abilities were found to be the highest regarding the type of publication: PhD. dissertations, level of education: high school, and the subject
area: chemistry.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
16Issue
4Collections
- Cilt.16 Sayı.4 [10]