Bir yumuşak güç kaynağı olarak Türkiye’deki Çin medyası
Citation
Boztepe, V. (2016). Bir yumuşak güç kaynağı olarak Türkiye’deki Çin medyası. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (4), 93-110.Abstract
Son yıllarda küresel ekonomide güçlü bir aktör haline
gelen Çin; gücünü “yumuşak güç” kaynaklarıyla desteklemek için yoğun bir çaba harcamaktadır. Yumuşak
güç stratejisinin “dışa açılmaya” dönüşmesiyle birlikte,
medya yeniden yapılandırılmış, yeni strateji ekseninde
kullanılmaya başlanmıştır. Çin, imajını yeniden inşa
etmek amacıyla Türkiye’de de medyayı kullanmaktadır. Çin yönetimi, Türkiye’de televizyon, radyo, dergi
gibi geleneksel medyanın yanında yeni medyayı da etkili bir biçimde hayata geçirmiştir. Makalenin temel
varsayımı, Çin’in yumuşak güç stratejisi tam olarak
anlaşılmadan Türkiye’deki medya faaliyetlerinin anlaşılamayacağı; Çin’in Türkiye’deki medya faaliyetlerini
bu strateji çerçevesinde gerçekleştirdiğidir. Çalışma,
Çin’in, Türkiye’deki medyaya yatırımlarını, “yumuşak
güç” kavramına odaklanarak incelemektedir. Bu çerçevede, Çin’in Türkiye’deki yayınları klasik niteliksel
inceleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada, Çin
medyasının Türkiye’deki yayınlarının tarihsel gelişimi,
hangi medya araçlarının daha fazla kullanıldığı, ne
tür programlarla hangi mesajların verildiği üzerinde
yoğunlaşılmıştır. Bu kapsamda, Çin’in Türkiye kamuoyuna yönelik yaptığı radyo, televizyon, dergi ve yeni
medya yayınları incelenmiş, ayrıca doküman analizi
ve görüşmeler yapılmıştır. Çalışma kapsamında, Çin’in
Türkiye’deki medya faaliyetlerinin, yumuşak güç stratejisi ve 2001 yılında açıkladığı medyada “dışa açılma”
stratejisiyle uyumlu olduğuna yönelik bulgulara ulaşılmıştır. Çin’in bu strateji çerçevesinde, “barışçıl, yardımsever, insan haklarına saygılı ve gelişmiş bir ülke”
imajını yerleştirmeye çalıştığı sonucuna ulaşılmıştır. China, which has become a powerful actor in the global
economy in recent years, has been striving to increase
its power through mobilizing various mechanisms of
“soft power.” In combination with its opening up policy,
it has re-structured the state media industry and begun
to use it as a part of “soft power” strategy at the global
level. It also benefits from its investments in the media
industry in Turkey in order to re-construct its image.
In this respect, it has made important investments not
only in the traditional media but also in the “new media” in the last five years. This article mainly argues that
the media investments and activities of the Republic of
China cannot be understood without an eye to its new
strategy of enhanced soft power, which underlies all its
endeavors in the media industry in Turkey. Therefore,
this study examines China’s media investments in Turkey by focusing upon the concept of soft power. For this
purpose, these investments have been scrutinized by
using a classical qualitative methodology. The contents
of the Chinese media in Turkey have been examined
in detail in terms of its policy of enhanced soft power.
The main finding of the study is that China’s media activities in Turkey are congruent with its strategy of soft
power and its policy of opening up of the media, which
the Chinese authorities put into effect in 2001. Through
this strategy, China has deployed its media in Turkey to
construct the image of a “peaceful, humanitarian, and
developed” country.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
16Issue
4Collections
- Cilt.16 Sayı.4 [10]