Gıda sektöründeki franchise işletmelerindeki satış geliştirme çabalarının, tüketici satın alma kararına etkisi: Aydın ilinde bir uygulama
Künye
Acayıp, E, Çakır, F. (2016). Gıda sektöründeki franchise işletmelerindeki satış geliştirme çabalarının, tüketici satın alma kararına etkisi: Aydın ilinde bir uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (Özel Sayı), 109-124.Özet
Tüm pazarlama ve belki de insan çabalarının hedefi tüketicilere ve onların satın alma kararlarını belirlemeye
dönüktür. Günümüz yoğun rekabet ortamında örgüt
imajıyla ön plana çıkan franchise işletmelerde uygulanan satış geliştirme çabaları tüketicilerin satın alma
kararları üzerinde etkili olmaktadır. Bu çalışmanın
amacı gıda sektöründeki franchise işletmelerindeki satış
geliştirme çabalarının tüketici satın alma kararı üzerine etkisi ve tüketicilerin işletme tercihlerini ne yönde
etkilediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma modelinin analizinde veriler, kolayda örneklem yöntemiyle
belirlenmiş örneklemden anket yöntemi ile toplanmıştır. Aydın ilinde 18 yaş üzeri tüketiciler üzerinde 397
cevaplayıcıdan elde edilen verilerle belirleyicilerin etkileri ölçülmüştür. Analizlerde tanımlayıcı istatistikler,
t-testi, tukey hsd testi, manova analizi ve faktör analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin
satın alma kararları üzerinde en fazla satış geliştirme
faktörünün etkili olduğu görülmektedir. Franchise işletmelerinin uyguladığı satış geliştirme faktör boyutunda
“3 al 2 öde”, “1 menü alana 1menü bedava” şeklindeki
kampanyaları, ücretsiz ikram servisleri ve menülerdeki avantajlı kampanyaları tüketiciler üzerinde en fazla
etkiyi bırakan faaliyetleri olduğu görülmektedir. Satış
geliştirme çabaları tüketicilerin medeni durum, eğitim
durumu, yaş, meslek grupları ve gelir değişkenlerinde
anlamlı farklılıklar yaratırken, cinsiyet değişkeninde
anlamlı bir farklılık yaratmadığı gözlenmiştir. The purpose of marketing and human efforts is to determine consumer’s purchasing decision. In nowadays’
intensively competition environment, sales promotion efforts applied by franchise enterprises which have
come into prominence with organization image, have
been effective on consumer’s purchasing decisions. The
aim of this study is to determine the effect of sales promotion efforts on consumer’s purchasing decision in
franchise enterprises of food industry and also indicate
how influence consumer’s choice of enterprises. The datas used in the analysis was designated by convenience
sampling method and collected from the questionnaire
technique. The determinants effects were measured by
the data obtained from the consumers of 397 answerers who are over the age of 18 from Aydin province.
In the analysis, determinant statistics, t-test, tukey-hsd
test, manova analysis and factor analysis were applied in the light of obtained data. As the result of study,
it was detected that sales promotion factor is the most
effective on consumer’s purchasing decisions. Also promotions like “Buy 3, Pay 2”, “1 menu free for 1 menu”,
free treat services and the advantage promotions of
menus, are the most effective activities for consumers.
Although sales development efforts reveal significant
differences in variables about the consumer marital,
educational status, age, occupation and income groups,
it is observed that there is no significant difference in
gender variable.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
16Sayı
Özel SayıBağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25252Koleksiyonlar
- Cilt.16 Özel Sayı [18]