Muhasebenin ekonomi politiği: İç dinamikler
Künye
Kandemir, C. (2016). Muhasebenin ekonomi politiği: İç dinamikler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (Özel Sayı), 125-146.Özet
Ekonomik ve politik düşünce ve sistemlerin bir uzantısı
olan muhasebe görünüşte kamunun tümüne hizmet etmekle birlikte, özünde temel olarak ekonomik ve politik
iktidarı elinde bulunduran şirketler dünyası ile onun
yatırımcı ve alacaklılarının talep ve gereksinimlerini
gözetmektedir. Ekonomi ve politikanın muhasebeyi biçimlendirmesi, ekonomik ve politik güçlerin de muhasebe düzenlemelerini yapması olgusu uygulamada en
iyi ve belirgin biçimde kural konulması ve standartların
oluşumu süreçlerinde gözlenmektedir. Nitekim söz konusu süreçler genellikle üst yönetiminde politik otorite
olarak yasama organının, orta yönetiminde gözetimci
olarak öz düzenleyici kuruluşların ve alt yönetiminde
ise uygulamacı olarak standart oluşturucuların olduğu
ekonomik ve politik bir yapı tarafından yönetilmektedir.
Standart oluşturma süreci muhasebenin salt normlar
ve yöntemlerden ibaret olmadığını, sosyal, ekonomik ve
politik faktörleri de veri olarak aldığını ve daha önemlisi söz konusu faktörlerin standart oluşumunun temel
belirleyicileri olduğunu göstermektedir. Ulus-devletin
son onay ve başvuru makamı olarak varlığı bir olgu
olduğuna ve ulus-devlet ekonomik ve politik sistem tarafından biçimlendirildiğine göre, standart oluşturma
sürecinin kaçınılmaz olarak ekonomik ve politik çıkar
ve baskılara açık kalacağını önceden bilmek, dolayısıyla
bu gerçekliği sorunlu bir konu olarak değerlendirmek ve
salt standart oluşturma sürecini demokratikleştirmeye
odaklanmak yerine eşzamanlı olarak ekonomi ve politikayı daha demokratik bir yapıya kavuşturmak ve standart oluşturma sürecinin böylesi geniş ve demokratik
bir ortamda kendi içinde ve teknik olarak da daha demokratik biçimde çalışmasını sağlamak gerekmektedir. Although as an extension of economic and political
thinking and systems accounting seems to serve the
public as a whole, in essence it mainly favors the needs
and demands of the corporate world and its investors
and creditors. The fact that economy and politics form
accounting and economic and political powers make
accounting regulations is best and clearly observed in
practice in the rule-making and standard-setting processes. As a matter of fact, these processes are governed
by an economic and political structure whose top management is performed by the legislative power as the
political authority, its middle management by the selfregulatory bodies as the watchdog and its lower management by standard setters as the practitioner. The
standard setting process indicates that accounting is not
only composed of norms and techniques, but also accept social, economic and political factors as given and
what is more important, these factors are the key determinants of standard setting. Since the existence of the
nation-state as the last resort and approving authority
is a fact and it is formed by the economic and political
system, it should be known beforehand that standard
setting process will inevitably be exposed to economic
and political pressures and interests and therefore instead of regarding this reality as a problematic issue and
focusing only to make standard setting process more
democratic, it needs to democratize the economy and
politics and simultaneously enable the standard setting
process to technically work in such a broader and more
democratic context.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
6Sayı
Özel SayıBağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25253Koleksiyonlar
- Cilt.16 Özel Sayı [18]