“Pseudo-Events” as a form of public relations in the postmodern world: A case study pinkorblack night
Künye
Artan Özoran, B. (2018). “Pseudo-Events” as a form of public relations in the postmodern world: A case study pinkorblack night. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 77-88.Özet
When it comes to postmodernity, confusion arises. The
main reason for this confusion lies under the main differentiation between postmodern sociology and sociology of postmodernism. This difference affects many
fields and public relations is one of them. In this study,
I follow the path of postmodern public relations which
deals with postmodernism as an era not an epistemology. Therefore in this article, the transformation and
new characteristics of public relations in the postmodern era was discussed. The main claim of this article is that in the postmodern era, public relations can
be used a mean for enchantment. Also, pseudo-events
turned into an essential tool for public relations since
organizations need to be more visible in this era in
which images turned out to be more vital than realities.
PinkorBlack night arranged by Unilever was analyzed
as a pseudo event. Event’s videos, written material and
social media accounts were examined by using descriptive analysis. As a result, it is seen that Magnum used
this pseudo-event to create both visual simulation and
a “dialogue” simulation not just for raising awareness
about its new products but also strengthen the image of
hyper-real “Magnum Woman”. With this event Magnum positioned not just like an ice-cream, but also sophistication, energy, pleasure and beauty. Postmoderniteden bahsedildiğinde bir kafa karışıklığı
yaşandığı görülmektedir. Bu karışıklığın temel nedeni
“postmodern sosyoloji” ile “postmodernizmin sosyolojisi” arasındaki farkta yatmaktadır. Bu fark diğer alanları olduğu gibi halkla ilişkileri de etkilemektedir. Bu
çalışmada, postmodern sosyoloji yolundan ilerlenmiş;
postmodernite bir epistemoloji olarak değil, bir dönem
olarak ele alınmıştır. Bu nedenle makalede, halkla
ilişkilerin postmodern dönemde yaşadığı dönüşüm ve
yeni özellikleri tartışılmıştır. Makalenin temel amacı,
postmodern dönemde halkla ilişkiler bir “büyülüme
aracı” olarak işlev görebildiğini tartışmaktır. Pseudoevent de imajların gerçeklerden daha önemli hale geldiği bir dönemde, daha görünür olmak isteyen örgütler
için önemli bir araçtır. Makalede Unilever tarafından
düzenlenen PinkorBlack gecesi bir pseudo eveny olarak
ele alınmıştır. Etkinliğin videolaro, yazılı materyaller
ve sosyal medya hesapları betimsel analiz yoluyla incelenmiştir. Sonuç olarak, Magnum’un bu pseudo-event’i
hem göresel hem de diyalog simülasyonu olarak kullandığı görülmüştür. Bu etkinlik sadece yeni ürünleri
ile ilgili farkındalığı artırmak için değil, aynı zamanda
hipergerçek Magnum kadının imajını güçlendirmek
için de kullanılmıştır. Entelektüellik, enerji, haz ve güzellik gibi değerler vurgulanmıştır.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
18Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25651Koleksiyonlar
- Cilt.18 Sayı.3 [14]