Mahalli idarelerce yürütülen hizmetlere ilişkin şikâyetlerin incelenmesi ve yerel yönetimler kamu denetçisinin gerekliliği
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Author
Anadolu Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
0000-0002-7824-4916
Yıldırım, Kürşad Emrah
Metadata
Show full item recordCitation
Yıldırım, K. E. (2019). Mahalli idarelerce yürütülen hizmetlere ilişkin şikâyetlerin incelenmesi ve yerel yönetimler kamu denetçisinin gerekliliği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (3), 395-404.Abstract
Kamu denetçiliği, kurumsal olarak ilk kez İsveç’te uygulanmaya başlanmıştır. Kamusal
nitelikteki hizmetlerin sunumu sırasında bir takım bürokratik eylemlerin bulunması, onların
denetlenmesini ve bu denetimi yerine getirecek kamu denetçiliği kurumu gibi bir yapıyı gerekli
kıldığı düşünülmektedir. Bağımsız olma ve tarafsızlık ilkeleri doğrultusunda vatandaşları
idarenin keyfi uygulamalarına karşı güvende hissetmelerine yönelik hareket edebilmeleri için
zamanla birçok ülkede varlık göstermeye başlamıştır. Kamu denetçiliği kurumu, zamanla birçok
ülkeye yayılmıştır. Türkiye’de de 2012 yılı 6328 sayılı “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu” ile
Kamu Denetçiliği Kurumu kurulmuş ve 1982 Anayasası’nın 74. maddesiyle anayasal bir kurum
haline getirilmiştir. Kamu Denetçiliği Kurumu, idarenin işleyişi ve her türlü eylem, işlem, tutum
ve davranışını gelen şikâyetler üzerine incelemekle görevli olan ve bu incelemeler sonucunda
idareye öneriler sunan bir kurumdur. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun yıllık faaliyet raporları
incelendiğinde mahalli idareler ile ilgili şikâyetlerin diğer şikâyetlerden ayrı olarak
sınıflandırıldığı görülmektedir. Bununla birlikte bu kuruma gelen ve incelemeye konu olan
şikâyetlerin önemli bir kısmını mahalli idareler oluşturmaktadır. Çalışmada söz konusu
raporlarda yer alan ve “Mahalli İdarelerce Yürütülen Hizmetlere İlişkin Şikayetler”
tablolaştırılarak incelenmiş ve yapılan incelemeden elde edilen sonuçlar üzerinden yerel kamu
denetçisinin gerekliliği üzerinde durulmuştur. Ombudsman, expressed as Public supervisorship, in the first time it has been implemented in
Sweden. It is believed that during the presentation of public services, some bureaucratic actions,
they are supervised and they require a structure such as ombudsman institution which will carry
out this inspection. The Ombudsman Institution has begun to appear in many countries over time
in order to enable its citizens to feel safe against the arbitrary practices of the administration in
line with the principles of independence and impartiality. In the Turkey with number of 6328
"Ombudsman Act" the Ombudsman was established years of 2012 and has been turned into a
constitutional institution with Article 74 of the 1982 Constitution. The Ombudsman's Institution
is an institution that is responsible for examining the operation of the administration and all its
actions, actions, attitudes and behaviors on complaints and offers recommendations to the
administration as a result of these investigations. When the activity reports of the Ombudsman's
Institution are examined, it is seen that the complaints about the local administrations are
classified separately from other complaints. Therewithal, local administrations constitute a
significant part of the complaints received from this institution. In this study, the complaints,
which are included in the said reports and concluded with respect to Local Administrations, were
tabulated and the necessity of local ombudsman was discussed through the results obtained from
the examination.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
19Issue
3Collections
- Cilt.19 Sayı.3 [25]