Gazete haberlerini konu alan yüksek lisans tezlerine dair bibliyometrik bir analiz
Citation
Genç, S, Taçyıldız, E. (2019). Gazete haberlerini konu alan yüksek lisans tezlerine dair bibliyometrik bir analiz. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (4), 119-148.Abstract
Bilginin geçmişi ve geleceği ile ilgili iki temel yaklaşımdan ilki, bilginin birikimli bir şekilde ilerlediği ve
yapılacak çalışmaların geçmişteki bilgiden yararlanarak gelişme sağlayacağı fikrine dayanmakta ve
günümüzde güçlü bir şekilde kabul görmektedir. İkinci olarak ise varolan bilginin yıkılarak yenilerinin
inşa edileceği, gelişmelerin sağlanacağı kabulüdür ve birinci yaklaşımın tam karşısına
konumlanmaktadır. Özellikle bazı kuramsal yaklaşımların, varolan bilgiyi tamamen ortadan
kaldırarak kurulduğu hatırlandığında bu bakış açısının da önemli bir kapsayıcılığı olduğu kabul
edilmelidir. Bilgiyle ilgili her iki yaklaşımda da bir alanı, konuyu ya da literatürü ele alan çalışmaların
bütünlüklü bir değerlendirilmesi kaçınılmazdır. Kısacası bir kuramsal anlayışı yıkmak ya da
doğrulamak için ilgili literatüre kapsamlı bir şekilde hâkim olmak ve literatürü tartışmak ihtiyacı her
zaman vardır.
Bu çalışmada da Türkiye'de gazete haberlerini konu alan ve dolaylı ya da doğrudan ideoloji tartışması
yapan yüksek lisans tezlerinin, değerlendirme için gerekli literatürü oluşturduğu varsayımından
hareketle söz konusu çalışmaların yıl ve üniversite bağlamında dağılımlarını ve değişimlerini ortaya
koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda üniversite ve yıl başlıkları altında çalışmaların,
anabilim dallarına, konularına, kuramsal yaklaşımlarına, yöntemlerine, hipotezlerine ve inceledikleri
gazetelerin kapsamına göre nasıl dağılım ve değişim gösterdiği sorularına cevap aranmıştır. Sorulara
cevap bulmak için bibliyometrik çözümleme yöntemi kullanılmış, nicel olarak toplanan veriler, tablolar
şeklinde sunulmuş ve incelenmiştir. The first of the two basic approaches to knowledge and the future of knowledge are based on the idea
that knowledge progresses cumulatively and that the studies to be done, should progress by making use
of knowledge in the past. This understanding is widely and strongly accepted today. The second one is
the acceptance of the existing knowledge to be destroyed and the new ones to be constructed and to be developed and is situated directly opposite the first approach. It should be accepted that this perspective
is also an important comprehensiveness, especially when some of the theoretical approaches are
remembered to be established by completely removing the existing knowledge. In both approaches to
information, it is inevitable to have a holistic assessment of studies that deal with a field, subject, or
literature. In short, there is always a need to thoroughly master the relevant literature and discuss the
literature in order to break down or confirm a theoretical understanding.
In this study, I acted on the assumption that the master theses which deals with the newspaper news
and examines ideology direct and indirect in Turkey have created the necessary literature for the
assessment. My aim of this study is to reveal the distribution and changes of these studies in the context
of year and university. I analyzed these theses under the headings of university and period according to
how the theses were distributed the following information: departments, prominent topics, theoretical
approaches, methods, hypotheses, and the scope of newspapers they investigated. I used the bibliometric
method in the study and gathered data as quantitative. I have presented and analyzed these data in
tables.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
19Issue
4Collections
- Cilt: 19 Sayı. 4 [17]