Kültürlerarası iletişim bağlamında nefret söylemi ve christchurch kenti cami saldırıları örneklemi üzerinden bir söylem analizi
Künye
Akova, S, Kantar, G. (2020). Kültürlerarası iletişim bağlamında nefret söylemi ve christchurch kenti cami saldırıları örneklemi üzerinden bir söylem analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (1), 245-260.Özet
Çalışmanın sorunsalını oluşturan, Yeni Zelanda'nın Christchurch kentinde yer alan Linwood ve
Nur (Al Noor) camilerine 15 Mart 2019 tarihinde, Cuma namazı sırasında düzenlenen ve 51
kişinin yaşamını yitirmesine, onlarca kişinin de yaralanmasına sebep olan terör saldırıları,
günümüzün küreselleşme eğilimini taşıyan ve kültürlerarası iletişim adına en büyük engeli
oluşturan nefret söyleminin de örneklemini oluşturmaktadır. İskoç bir ailenin çocuğu olan,
Avustralya vatandaşı Brenton Harrison Tarrant’ın, Yeni Zelanda’da Sırpça dilinde Sırp etnik
milliyetçilerinin mottosu haline dönüşen Remove Kebab (Kebabın Ortadan Kaldırılması) adlı
şarkı ile katliamı gerçekleştirmesi ve daha da vahim boyutu olan katliamın sosyal medya
üzerinden canlı olarak yayınlayabilmesi, nefret söylemi ile suçlarının da küreselleştiğinin temel
göstergesini oluşturmuştur. Tüm dünyanın dehşet ve üzüntü ile tanık olduğu, insanlık dışı menfur
terör saldırılarının öncesinde sosyal medya hesabından Neonazi ideolojilerin yer aldığı 74 sayfalık
Büyük Yer Değiştirme (The Great Replacement) başlıklı bir manifesto yayınlayarak, tarihin en
önemli nefret söyleminin kitleselden kişisele değin indirgenen örneklemlerinden birini
oluşturmaktadır. Sosyal medya üzerinden 17 dakika süren yayın ile terör saldırısını dünyaya
duyuran Tarrant’ın, dehşet görüntüleri arasında dikkat çeken fon müziğinin, Çetnik olarak
adlandırılan Sırp milliyetçi milislerinin Bosna Savaşı esnasında popüler hale gelen ve milli olarak
kabul gören Serbia Strong (Güçlü Sırbistan) olması nefret söyleminin küreselleşme misali sınırları
aşan boyutunu gözler önüne sermektedir. Üzerinde eylemini destekleme amacını pekiştiren,
nefret söyleminin göstergelerini taşıyan 5 adet silahını alarak, Al Noor (Nur) Camii’ne yönelen
ve sanal bir oyunda düşmanlarına ateş ederek, puan toplayarak oyunu kazanma motivasyonunu
taşıyan bir sanal oyun müptelası misali 28 yaşındaki Tarrant’ın motivasyonu, 1992-1995 yılları
arasında Bosna Savaşı esnasında Sırp Milis kuvvetlerinin Müslüman Boşnaklara yönelik
gerçekleştirdikleri saldırıların güdülenmeleri ile özdeşleşmektedir. Çalışma içerisinde Sırp Milis
güçlerinin Bosna Savaşı sırasında Sırp halkına moral desteği sağlamak adına hazırladığı Remove
Kebab adlı marşında kullanmış olduğu doğal dil, Bardin’in “Yıldız Falı” içerik analizi yöntemine
göre incelenmiştir. The problematic of the study is; Linwood and Nur (Al Noor) mosques in Christchurch, New
Zealand, on March 15, 2019, during Friday pray, 51 people were killed and dozens injured in the
terrorist attacks, which is also a sample of hate speech and carries the trend of globalization and
constitutes the biggest obstacle in the name of intercultural communication today. The song
Remove Kebab, a song by Australian citizen Brenton Harrison Tarrant, who was born into a
Scottish family, became the motto of Serbian ethnic nationalists in New Zealand, and further
edited the massacre. The ability to broadcast the grave scale of the massacre live on social media
is a fundamental indicator of the globalization of hate speech and crime. A 74-page manifesto
entitled The Great Replacement, which features Neonazi ideologies on his social media account
before the inhumane terrorist attacks, witnessed by the world with horror and sadness, one of the
most important examples of hate speech, which is reduced from mass to individual. Tarrant, who
announced the terrorist attack to the world with a 17-minute broadcast on social media, was the
nationally accepted Serbia Strong popularized during the Bosnian War and the Serbian
nationalist militia called Chetnik was the background music that attracted attention among the
horror images and reveals the extent to which hate speech transcends the boundaries of
globalization. 28-year-old Tarrant, a virtual game junkie who takes 5 guns bearing the indicators
of hate speech and turns to the Al Noor Mosque and is motivated to win the game by shooting at
his enemies like in a virtual game, is associated with the motivation of Serb paramilitary forces
during the Bosnian War between 1992 and 1995. In the study, the natural language used by
Serbian militia forces in the anthem Remove Kebab, prepared during the Bosnian War to provide
moral support to the Serbian people, was examined according to Bardin's " Horoscope " content
analysis method.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25840Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 1 [19]