Kıbrıs Barış Harekâtı'nda türkülerin propaganda amaçlı kullanılması: "Kıbrıs'a Çıktık" türküsü üzerine inceleme
Künye
Çalışkan, S, Karaburun Doğan, D. (2020). Kıbrıs Barış Harekâtı'nda türkülerin propaganda amaçlı kullanılması: "Kıbrıs'a Çıktık" türküsü üzerine inceleme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 157-172.Özet
Çalışma kapsamında Kıbrıs'a Çıktık adlı türkünün Türk milliyetçiliğinin ön plana
çıkarılmasında ve Yunanistan karşıtı kamuoyunun inşasında propaganda amaçlı ne şekilde
kullanıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla türkü nitel araştırma yöntemlerinden
müzik ve göstergebilim analizleri kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada eser, ABD'li dilbilimci
Charles Sanders Peirce'in Anlamlandırma Modeli ve Fransız antropolog Claude Lévi-Strauss'un
İkili Karşıtlıklar Modeli ışığında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda, eserde Rumlara yönelik
düşman soyut kavramı kullanılarak olumsuz bir algı inşa edildiği ortaya çıkarılmıştır. Kıbrıs
Barış Harekâtı esnasında ve daha sonrasında Türk ozan, âşık ve şarkıcılar tarafından
milliyetçilik fikrini daha etkili kılmak için olumsuz temsiller içeren eserlerin yazıldığı ve icra
edildiği gözlemlenmiştir. Analiz sonucunda eserin “La (Dügâh)” karar sesinden, “Uşşak
dörtlüsü”ne, “Buselik beşlisi” nin eklenmesinden oluşan Geleneksel Türk Sanat Müziği makam
dizilerinden “Uşşak Makamı Dizisi”nde, ritmik yapı bakımından “2/4 (Nim Sofyan)” usulünde
icra edildiği sonuçlarına varılmıştır. In the context of the study, it was tried to reveal how Turkish folk music called Kıbrıs'a Çıktık was
used to highlight the Turkish nationalism and to construct anti-Greece public opinion for
propaganda purposes. For this purpose, folk songs were examined by using music and semiotics
analysis in qualitative research methods. In this study, the study was analyzed in the light of the
Meaning Model of the American linguist Charles Sanders Peirce and the Binary Contrasts Model
of the French anthropologist Claude Lévi-Strauss. In the findings obtained, it was revealed that a
negative perception was built by using enemy abstract concept towards Greeks in the study. During and after the Cyprus Peace Operation, it was observed that songs including negative
representations were written and performed by Turkish poets, lovers and singers in order to make
the idea of nationalism more effective. As a result of the analysis, it was found that the folk song
was performed with 2/4 (Nim Sofyan) tempo in terms of rhythmic structure in the sound
decison ”La (Dügâh)" in "Ussak Quartet" consisting of "Buselik Quintette" in the“Ussak Mode" in
mode series of Traditional Turkish Art Music.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25855Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 2 [20]