Örgütlerde algılanan sosyal destek ve toksik duygular ilişkisi: İyimserlik ve kötümserliğin aracılık etkisi
Citation
Taş, M. A, Bektaş, M. (2020). Örgütlerde algılanan sosyal destek ve toksik duygular ilişkisi: İyimserlik ve kötümserliğin aracılık etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (4), 83-106.Abstract
Örgüt içerisinde zehirleyici duygu durumunu ifade eden toksisitenin, tüm örgütlerde bir noktaya kadar etkisini
gösterdiği bilinen bir gerçektir. Olumsuz duyguların yarattığı kirli iklim, örgütleri ve çalışanlarını önemli ölçüde
olumsuz etkileyebilmektedir. Bu olumsuz havanın çalışanlarda yarattığı zehirleyici etkinin, algılanan sosyal
destek ve iyimserlik gibi faktörler vasıtasıyla yumuşaması diğer taraftan kötümserlik faktörü ile artması
beklenmektedir. Bu beklentiyi sınamak amacıyla, özel bir çağrı merkezi çalışanlarından anket yöntemiyle veriler
toplanmış ve analiz edilerek bulgular sunulmuştur. Elde edilen bulgulara göre değişkenler arasında önemli ve
anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ayrıca algılanan sosyal desteğin ve toksik duygu durumlarının bazı boyutları
arasında gerçekleşen ilişkide, iyimserlik ve kötümserliğin aracılık rolü tespit edilmiştir. It is a known fact that toxicity, which expresses the toxic state in the organization, has an effect up to some point
in all organizations. The polluted climate caused by negative emotions can significantly affect their organizations
and employees. It is expected that the toxic effect of this negative atmosphere on employees will be softened by
factors such as perceived social support and optimism and to increase with the pessimism factor. In order to test
this expectations, data were collected from the employees of a private call center with survey method and the data
were, analyzed and were presented. According to the findings, important and significant relationships between
the variables were determined. Furthermore, the mediating role of optimism and pessimism in the relationship
between perceived social support and some dimensions of toxic emotions was determined.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
20Issue
4Collections
- Cilt: 20 Sayı. 4 [15]