Metaphoric perceptions of pre-service teachers about the concepts of “school principal” and “education system
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
0000-0002-8878-6102
Kavrayıcı, Ceyhun
Metadata
Show full item recordCitation
Kavrayıcı, C. (2021).Metaphoric perceptions of pre-service teachers about the concepts of “school principal” and “education system., Eğitim Fakültesi, Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 12 (2), 222-248.Abstract
The aim of the study was to determine the pre-service teachers' metaphoric perceptionsabout school principal and education system.The research wasa metaphor study designed on the basis of qualitative research paradigm.Metaphors are an important tool in revealing specific characteristics of a situation or an object.The particiapants of the research consistedof 97 pre-service techersstudying at Anadolu University in the 2018-2019 academic year.The criterion sampling method was used to determine participantsin the study.The criterion in determining the participants was that pre-service teachers had completedthe Turkish Education System and School Management course and had experienced the teaching practice courses. In this context, data collection forms were distributed to 115 pre-service teachers who met the criteria. However, 18 forms that did not includemetaphor sourceswere excluded from the analyzing process.Hence, perceptions of 97 participantsrelated to the concept of “school principal” and perceptions of 92 participantson the concpt of “education system”were analyzed. The data in the study were collected using the metaphor form prepared by the researcher.Reliability percentage wascalculated in the scope of Miles and Huberman(1994)formulaof coding relability.According to the findings, it can be stated that the perceptions of pre-service teachersrelated tothe school principal and the education system weregathered in 9 categories. Bu araştırmada, öğretmen adaylarının eğitim sistemi ve okul müdürü kavramlarına ilişkin metaforik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma paradigması temelinde desenlenmiş bir metafor çalışmasıdır. Metaforların bir duruma ya da nesneye ilişkin belirgin özellikleri ortaya koymada önemli bir araç olduğu ifade edilebilir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi’nde öğrenim gören 97 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada çalışma grubunun belirlenmesindeamaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadaki ölçüt öğretmen adaylarının Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersini almış olmaları ve öğretmenlik uygulamalarını gerçekleştirmiş olmalarıdır. Bu bağlamda, araştırmanın çalışma grubunun oluşturulması için gerekliölçütü karşılayan 115 öğretmen adayınaformlar dağıtılmış ancak metafor kaynağı ve konusu içermeyen 18 form değerlendirme dışı bırakılmıştır. Bu nedenle okul müdürüne yönelik algılar için 97, eğitim sistemine yönelik algılar içinse 92 katılımcının görüşleri değerlendirmeye alınmıştır.Araştırmada veriler araştırmacı tarafından hazırlanan metafor formu ile toplanmıştır.Verilerin analizinde Miles ve Huberman’ın(1994)uyuşum yüzdesi formülü kullanılmıştır.Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının okul müdürüne ve eğitim sistemine yönelik algılarının 9 kategoride toplandığı ifade edilebilir.
Source
Turkish Online Journal of Qualitative InquiryVolume
12Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [217]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]