Peyzaj mimarlığı tasarım stüdyosu deneyimlerinin yeni tasarım problemlerinde kullanılması: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği
Künye
Mumcu, S. , Düzenlı̇, T. & Alpak, E. M. (2021). Peyzaj mimarlığı tasarım stüdyosu deneyimlerinin yeni tasarım problemlerinde kullanılması: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi , 11 (2) , 260-279 . DOI: 10.20488/sanattasarim.1048385Özet
Çevresel tasarım disiplinlerinin öğretim programlarında yer alan tasarım stüdyoları çeşitli açılardan araştırılmışlardır. Deneyimin tasarımda uzmanlık seviyesine erişmekteki önemi ve tasarım stüdyolarında geçirilen zamanın bundaki katkısı da araştırmalarda sıklıkla dile getirilmiştir. Ancak proje derslerinde kazanılan deneyimlerin daha sonra öğrenciler tarafından farklı problemlere nasıl yansıttığı konusunda araştırmalar yaygın değildir. Bu araştırmada öğrencilerin proje deneyimlerini yeni bir tasarım görevine nasıl yansıttıkları araştırılmıştır. Geçmiş yıllarda sınav sorusu olarak tekrarlanan açık uçlu bir tasarım görevi, arşiv çalışmasıyla araştırma materyali olarak kullanılmıştır. Tasarım stüdyolarında çalıştıkları proje alanları kent olarak farklılıklar sergileyen, 3 farklı yıldan son sınıf öğrencilerinin verdiği yanıtlar seçilmiştir. Toplam 140 yanıtta önerilen kavramlar ve mekân türleri listelenmiş, gruplandırılmış ve kavramsal yaklaşımlar daha sonra uzman grup tarafından sınıflandırılmıştır. Cross-tab ve Chi-kare analizleri ile kavramların yıllara göre dağılımları ve önem düzeyleri ortaya koyulmuştur. Farklı proje deneyimlerine sahip öğrencilerin tasarım kavramlarının ve mekân türlerinin farklılıklar sergilediği ortaya koyulmuştur. Stüdyo deneyimlerinde ağırlıklı olarak Trabzon kentindeki alanlarda tasarım yapan öğrencilerin, tasarım görevine verdikleri yanıtlar daha detaylı, derinlemesine ve çeşitlidir.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
11Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/26499Koleksiyonlar
- Sayı: 21 (2021) [21]