Psikolojik danışmanların 0-3 yaş otizm spektrum bozukluğu tanısı alan çocuğa sahip ebeveynler ile psikolojik danışma süreci yeterliliklerine ilişkin görüşleri
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Sani Bozkurt, Sunagül
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı
Kesmen Özgür, Hande
Metadata
Show full item recordAbstract
Araştırmada psikolojik danışmanların 0-3 yaş otizm spektrum bozukluğu tanısı alan çocuğa sahip ebeveynler ile psikolojik danışma sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojik desen kullanılmıştır. Çalışmaya OSB tanısı bulunan çocuğa sahip ebeveynler ile psikolojik danışma deneyimi bulunan gönüllü on üç psikolojik danışman katılmıştır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla veri toplanmıştır. Elde edilen veriler Nvivo10 programı ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak bu çalışmadan elde edilen bulgular incelendiğinde psikolojik danışmanların OSB tanısı ve tanı sonrası süreci ile ilişkili yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve lisans eğitimleri sürecinde aldıkları özel eğitim ve OSB derslerinin bu alanda donanımlı olmak için yeterli olmadığı görüşü ortaya çıkmıştır. Psikolojik danışmanlar OSB alanında bilgi sahibi ve yetkin olabilmek için deneyim kazanmanın da öneminden bahsetmişlerdir. Bu çalışmanın bulgularına dayanarak psikolojik danışmanların çoğunun kendilerine ilişkin öz yeterlik düşüncelerinin yetersizlikle ilişkilendirilerek olumsuz yönde olduğu düşünülmektedir. Ayrıca psikolojik danışmanların çoğu kendilerini "empati kurma" becerisinde daha yetkin hissettiklerini ifade etmişlerdir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]