Uluslararası lise öğrencilerinin matematiksel kimliklerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı uluslararası lise öğrencilerinin matematiksel kimliklerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda bu çalışmada üç alt problem araştırılmıştır. Birincisi, öğrencilerin matematiksel kimlikleri, lise öncesi dönem ve lise dönemi şeklinde incelenerek matematiksel kimlik bileşenlerinin her biri açısından düzeyleri belirlenmiştir. İkincisi, öğrencilerin kimlik anlatıları, lise öncesi, lise dönemi ve lise sonrası olarak üç döneme ayrılarak incelenmiştir. Son olarak da öğrencilerin matematiksel kimliklerini bu üç dönemde etkileyen faktörler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında, nitel araştırma desenlerinden biri olan "anlatı araştırması" deseni kullanılmıştır. Çalışmaya, bir Uluslararası Anadolu İmam Hatip Lisesinde öğrenim gören ve her biri farklı ülkelerden olan altı lise öğrencisi katılmıştır. Veriler görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Anlatı görüşmeleri yardımıyla katılımcıların matematik ile ilgili hayat hikâyelerini anlatmaları sağlanmıştır. Verilerin analizinde anlatı analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularında her bir katılımcının matematiksel kimlik bileşenleri açısından düzeyleri özetlenmiştir. Öğrencilerin üç dönemde kimlik anlatılarında analizler sonucu matematik algılarına uygun temaları ortaya konulmuştur. Her dönem için matematiksel kimliğe etki eden bazı belirleyici faktörler özetlenmiştir. Öğrencilerin matematiksel kimlik bileşenlerinin dönemlere göre değişim gösterdiği görülmüştür. Öğrencilerin matematik algılarına yönelik matematiksel kimlikleri ile ilgili dört farklı tema ortaya çıkmıştır. Öğretmenler, aileler, öğrencilerin kendileri matematiksel kimliği hem olumlu hem de olumsuz etkilediği sonucu da görülmüştür.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28308Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [41]