Sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı uygulamalarının öğretmen liderliği davranışlarına etkileri
Künye
Korkmaz, M, Özen, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı uygulamalarının öğretmen liderliği davranışlarına etkileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 3 (3), 191-212.Özet
Bu araştırma ile sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde yapılandırmacı öğrenme uygulamalarının okuldaki liderlik davranışları üzerine etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada veriler Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği, Öğretmen Liderlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmada ilişkisel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Çalışma grubunu Eskişehir ili Odunpazarı ilçesindeki 16 okuldan gönüllü olarak katılan 240 sınıf öğretmeni, evrenini Odunpazarı ilçesindeki 1002 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler ile SPSS programı kullanılarak değişkenler arasındaki ilişki araştırılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t-testi, ANOVA, korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göre, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre daha az mesleki gelişimlerine katkı sağladıkları tespit edilmiştir. Öğretmen Liderliği Beklenti boyutu ile Öğretmen Liderliği Algı boyutu arasında, Öğretmen Liderliği Beklenti boyutu ile Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeyi arasında ve Öğretmen Liderliği Algı boyutu ile Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu sonucuna varılmıştır. Regresyon analizi sonucunda liderlik beklenti boyutunun sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeylerindeki toplam varyansın %10,9 ‘unu, Öğretmen Liderliği Ölçeği Algı boyutunun sınıf öğretmenlerinin fen bilimlerinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı uygulama düzeylerindeki toplam varyansın %14,3 ‘ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılandırmacı öğrenme ortamını sınıfında kullanan bir öğretmenin, öğretmen liderliğinin beklenen ve algılanan özelliklerini gösterebileceği değerlendirilmektedir.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF)Cilt
3Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28484Koleksiyonlar
- Cilt: 3 Sayı: 3 [4]