Türkiye’de göçmen algıları: eğitim ve gelir düzeyinin etkisi üzerine boylamsal bir analiz
Künye
Çiçekli, A. (2025). Türkiye’de göçmen algıları: eğitim ve gelir düzeyinin etkisi üzerine boylamsal bir analiz. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 15 (1), 250-274.Özet
Bu çalışma, Türkiye’de göçmenlere yönelik algıları eğitim ve gelir düzeyleri bağlamında boylamsal bir perspektiften analiz etmektedir. World Values Survey (WVS) verilerinden yararlanılarak gerçekleştirilen araştırmada, göçmenlerin istihdama katkısı, kültürel entegrasyon, güvenlik kaygıları ve toplumsal uyum gibi değişkenler üzerinden göçmen algıları incelenmiştir. Eğitim ve gelir düzeylerinin bu algılar üzerindeki etkisi ki-kare testleri ve Bonferroni düzeltmeleri ile analiz edilmiştir. Bulgular, düşük eğitim seviyesine sahip bireylerin göçmenlerle doğrudan temasları nedeniyle daha olumlu tutumlar geliştirdiğini, yüksek eğitim seviyesine sahip bireylerin ise göçmenlerin ekonomik katkılarını daha pragmatik bir çerçevede değerlendirdiğini göstermektedir. Gelir düzeyi bağlamında, düşük gelir gruplarındaki bireylerin göçmenleri ekonomik bir tehdit olarak algılama eğilimi daha yüksekken, yüksek gelir gruplarında daha kapsayıcı ve hoşgörülü tutumlar gözlemlenmiştir. Bununla birlikte, güvenlik ve toplumsal çatışma kaygıları tüm gruplarda yaygın bir eğilim göstermektedir. Çalışma, göçmenlere yönelik politikaların sosyo-ekonomik dinamikleri dikkate alarak şekillendirilmesi gerektiğini vurgulamakta ve eğitim programları, ekonomik müdahaleler ve sosyal dayanışmayı teşvik eden politikaların önemini ortaya koymaktadır. Göçmen algılarına ilişkin sosyo-ekonomik bir perspektif sunan bu araştırma, göç çalışmaları literatürüne katkı sağlamayı ve politika yapıcılara yol göstermeyi amaçlamaktadır.
Kaynak
Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI)Cilt
15Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/29203Koleksiyonlar
- Cilt:15 Sayı (1) [14]