Görme engelli öğrencilerin eğitiminde kullanılabilecek bir ses ile görme sisteminin oluşturulması
Özet
Bu çalışmada, görme engelli bireylerin eğitiminde kullanılabilecek bir ses ile görme sistemi tasarlanmış ve tasarlanan sistem görme engelli katılımcılarla gerçekleştirilen bir eylem araştırması süreci ile geliştirilmiştir. İki boyutlu şekillerin konum ve biçimlerini sesin frekans ve genlik özelliklerini kullanarak ifade edecek şekilde tasarlanan sistem, dört görme engelli katılımcıyla çalışılarak son haline ulaştırılmıştır. Görme engelli katılımcılar ile 04.12.2008 ile 15.05.2009 tarihleri arasında gerçekleştirilen 11 çalışma oturumunun her birinden sonra ses ile görme sistemi üzerinde çeşitli iyileştirmeler yapılmştır. Söz konusu iyileştirmeler, araşştırma süreci boyunca yapılan gözlem ve görüşme gibi etkinliklerin sağladığı veriler ışığında uzman görüşleri alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma süresince elde edilen veriler, niteliklerine göre betimsel çözümleme ve içerik çözümleme yaklaşımları ile işlenmişlerdir. Eylem araştırması süreciyle geliştirilip son haline ulaştırılan ses ile görme sisteminin başarısı 10 görme engelli katılımcı ile yapılan başarı testleri ile belirlenmiştir. Sistem, uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan ve uygulanan başarı testlerinin sonucunda, yine uzman görüşleri doğrultusunda belirlenen kriterlerin üzerinde bir ses ile görme sağlamış ve temel şekillerin özelliklerini başarı ile ifade etmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3103
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [71]