Genel liselerde öğretmenlerin kararlara katılma isteklilikleri ve katılmayı sınırlayan etmenler
Özet
Bu araştırmada, genel liselerdeki öğretmelerin hangi kararlara ne derece katılmak istedikleri, yönetici ve öğretmen görüşlerine göre öğretmenlerin kararlara katılmasını hangi etmenlerin ne derece sınırladığı; bu görüşlerin öğretmen ve yönetici gruplarına göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Ayrıca; karar verme, karar vermenin örgüt ve yönetim süreci içindeki yeri, kararlara katılmaya ilişkin kuramsal yaklaşımlar, okuldaki karar konuları ve kararlara katılmayı sınırlayan etmenler araştırma problemi ortaya konulurken tartışılmıştır. Araştırma problemi, iki alt problemden oluşmuştur. Kararlara katılma isteklilikleriyle ilgili alt problem, (a) eğitim programı ve öğretimin, (b) öğrenci hizmetlerinin, (c) işgören hizmetlerinin, (d) genel hizmetlerin yönetimi; kararlara katılmayı sınırlayan etmenlere ilişkin alt problem ise, (a) tüzesel ve kültürel (b) örgütsel, (c) yönetimsel, (d) durumsal, (e) astlardan kaynaklanan etmenler boyutlarında toplanmıştır. Araştırma, Eskişehir il merkezinde dokuz resmi genel lisede örneklem alınan 53 yönetici ve 248 öğretmenin yargısal verileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Eskişehir il merkezindeki genel lise öğretmen ve yöneticilerin görüşleri ve 1992-1993 öğretim yılına ilişkin bilgi ve bulgularla sınırlıdır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak kullanılan anket, ilgili literatür taranarak ve uzman kanısı alınarak araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Öğretmenlere yönelik olarak anket, 1. Kişisel Bilgiler, 2. Kararlara Katılma Konuları ve Katılma Dereceleri, 3. Kararlara Katılmayı Sınırlayan Etmenler ve Sınırlama Dereceleri olmak üzere üç bölümden; yöneticilere yönelik anket ise; 1. Kişisel Bilgiler, 2. Kararlara Katılmayı Sınırlayan Etmenler ve Sınırlama Dereceleri olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Soru maddeleri ''Dörtlü Likert'' ölçek türünde düzenlenmiştir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3209
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]