Dumlupınar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü isteğe bağlı İngilizce hazırlık programının öğrenci ve öğretim elemanı görüşlerine göre incelenmesi
Abstract
Bu araştırma, Dumlupınar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü isteğe bağlı İngilizce hazırlık programının öğrenci ve öğretim elemanı görüşlerine göre incelenmesi amacıyla desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu, 2010-2011 öğretim yılında Dumlupınar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü isteğe bağlı İngilizce hazırlık programında öğrenim gören 109 öğrenci ve bu dersleri yürüten öğretim elemanlarının tamamından oluşmaktadır. Araştırmada öğrenci ve öğretim elemanlarının isteğe bağlı İngilizce hazırlık programına ilişkin görüşlerinin ayrıntılı olarak incelenmesine gereksinim duyulduğu için nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma verileri, açık uçlu anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacıyla 12 sorudan oluşan açık uçlu anket kullanılmış, öğretim elemanlarının görüşlerini belirlemek için de yarı-yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme, isteğe bağlı İngilizce hazırlık programındaki dersleri yürüten 12 öğretim elemanı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak, Dumlupınar Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü isteğe bağlı İngilizce hazırlık programı öğrencilerinin programa katılma amaçları arasında, ilk sırada kariyerlerine katkı sağlaması, bazı bölüm derslerini İngilizce görebilme, dil düzeylerini ilerleterek kişisel gelişim sağlama yer almaktadır. ğrencilerin programdan beklentileri ile programa katılma amaçlarının benzerlik gösterdiği ve programın öğrencilerin beklentilerini çoğunlukla karşıladığı belirlenmiştir. Öğrenciler dilin pratik kullanımına yönelik uygulamalarla görsel öğelerin kullanımının yetersiz olmasını, ders saatlerinin çok olmasını, derslerin blok işlenmesini ve yapılan sınavların sayılarının fazla olmasını yaşanan sorunlar arasında dile getirmişlerdir. Öğrencilerin çoğunluğu ise programın geliştirilebilir yönleri olduğunu belirtmişlerdir. Programın geliştirilmesi gereken yönleri arasında, temel becerilerin geliştirilmesine yönelik uygulamaların sınırlı olması, kur sisteminin ve seviye sınıflarının olmaması, bölümün fiziksel ortamının yetersiz görülmesi ve programın isteğe bağlı olması en çok öne çıkan görüşler arasındadır. Öğretim elemanlarından elde edilen bulgulara göre, öğretim elemanları da öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişim, iyi düzeyde İngilizce öğrenme ve bölüm derslerini anlama amacıyla hazırlık programına katıldıklarını ve programda verilen eğitimin öğrencilerin beklentilerini büyük ölçüde karşıladığını düşünmektedirler. Öğretim elemanlarının derslerin işlenişinde konunun yapısı ve öğrenci profiline göre pek çok yöntem ve teknikten yararlandıkları; araç-gereç kullanımında ise basılı, görsel ve görsel-işitsel materyal kullanımına özen gösterdikleri belirlenmiştir. Öte yandan, programın isteğe bağlı oluşunun öğrencilerin motivasyon, devamsızlık, derse katılım ve akademik başarıları üzerinde etkili olduğu; bu etmenlerin öğrenciden öğrenciye değişiklik gösterebileceği gibi, sınıf dinamiğine ve öğretim elemanı-öğrenci iletişimi gibi çeşitli etmenlere bağlı olarak da farklılık gösterebileceği ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra, öğretim elemanlarının görüşlerine göre bölümde ölçme değerlendirme ve materyal geliştirme biriminin olmaması, öğretim elemanı sayısının yetersizliği, buna bağlı olarak ders yüklerinin fazlalığı, seviye sınıflarının olmaması, ders dağılımları, ikinci öğretim ve blok ders uygulamaları ve fiziksel ortamın yetersizliği programın aksayan yönleri arasında öne çıkmaktadır. Buna bağlı olarak öğretim elemanlarının programın geliştirilmesine dönük önerileri program geliştirmeye, yönetime, derslere ve fiziksel ortama yönelik olmak üzere dört grupta irdelenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [315]