Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı anasanat atölye (grafik) dersinde öğretim elemanlarının yazı ve tipografi öğretimi uygulamalarına ilişkin görüşleri
Özet
Bu araştırmanın amacı, Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı öğretim elemanlarının Atölye (Grafik) derslerinde tipografi eğitimine yönelik uygulamalarını, tipografi eğitimindeki gereksinimlerini ve İnternet temelli tipografi öğretimine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kapsamında yöntem çeşitlemesinden yararlanılmıştır. Hazırlanan anket, 24 üniversitenin Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı’nda Anasanat Atölye (grafik) dersini veren ya da vermiş olan toplam 45 öğretim elemanına 2007–2008 öğretim yılının bahar döneminde uygulanmıştır. Araştırmanın diğer aşamasında çalışma evreninden 7 öğretim elemanıyla yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Nicel ve nitel veriler çözümlenerek elde edilen bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğretim elemanları tipografi eğitiminin, sanat eğitimcisi yetiştirmede çok önemli ve gerekli olduğunu belirtmişlerdir. Öğretim elemanlarının tipografi öğretimini planlarken farklı konu ve tekniklerden yararlanılarak uygulama yapılmasına, kuramsal bilgi vermeye, proje çalışmaları yaptırmaya, örneklerle konuyu açıklamaya, çeşitli öğretim yöntem ve tekniklerinden yararlanmaya, tipografi öğretimini desteklemeye yönelik çeşitli etkinlikler gerçekleştirmeye önem verdikleri anlaşılmıştır. Öğretim elemanları öğrenci çalışmalarını değerlendirmede yaratıcılığa, özgünlüğe ve yazı karakteri seçimine önem vermektedirler. Öğretim elemanlarının tipografi konularının öğretiminde öncelikle öğrenciden kaynaklanan, tipografi ile ilgili kaynak kitap yetersizliğinden ve ders saati süresinin yetersizliğinden kaynaklanan sorunlar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yazı dersinin tipografi öğretimine temel oluşturacağını ifade eden öğretim elemanları, Yazı dersinin içeriğinin alan uzmanları tarafından tipografi öğretimini destekleyecek biçimde zenginleştirilmesine, ders süresinin arttırılmasına ve tipografi dersleriyle desteklenmesine yönelik önerilerde bulunmuşlardır. Öğretim elemanlarının büyük bir çoğunluğu tipografi konularının öğretiminde İnternetten yararlanılabileceğini belirtmişlerdir. Öğretim materyali olarak kullanılacak Web sitesinin içeriğinde tipografi temel bilgisine yönelik kuramsal bilgilerin, örnek çalışmaların, değerlendirme yapılabilecek sınavların, kaynakların ve tipografi sözlüğünün olması gerektiği yönünde önerilerde bulunmuşlardır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3705
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [33]