Zihin engellilerle çalışan çocuk eğiticilerine yönelik özbakım ve ev içi becerileri öğretim programının etkililiği
Abstract
Özbakım ve Ev İçi Becerilerinin Öğretim Programını tamamlayan çocuk eğiticilerinin gerçekleştirdiği beceri öğretim çalışmalarının, zihin engelli çocukların özbakım ve ev içi becerilerini öğrenmelerine etkisini belirlemeye çalışan bu araştırma üç çocuk eğiticisi ve öğrencileriyle yapılmıştır. Bu araştırmanın gerçekleştirilmesinde, Yoklama Evreli Çoklu Yoklama Modeli kullanılmıştır. Özbakım ve Ev İçi Becerilerinin Öğretim Programı her biri yaklaşık bir saat süren üç eğitici toplantıdan ve bir saatlik örnek uygulamadan oluşmaktadır. Bu süreçte Özbakım ve Ev İçi Becerilerinin Öğretimi El Kitabı temel kaynak olarak kullanılmıştır. Eğitici toplantılarda verilen bilgiler doğrultusunda çocuk eğiticileri tarafından; (a) çocukların özbakım ve ev içi becerilerinden hangilerini öğrenmeye gereksinimleri olduğu belirlenmiş, (b) bu becerilerin öğretim sırası oluşturulmuş, (c) öğretimde kullanılacak ödüller belilenmiş ve (d) örnek bir beceri için Öğretim Süreci Verileri Kayıt Formu hazırlanmıştır. Sonra araştırmacı her çocuk eğiticisi ile örnek uygulama yapmıştır. Daha sonra, çocuk eğiticileri belirlenen üçer beceri için öğretim süreci verileri kayıt formu hazırlayarak öğrencilerine bu becerileri öğretmeye başlamışlardır. Araştırma sonuçları, Özbakım ve Ev İçi Becerilerinin Öğretim Programını tamamlayan çocuk eğiticilerinin, program doğrultusunda yaptığı beceri öğretimi çalışmaları sonucunda, zihin engelli çocukların becerileri bağımsız düzeyde öğrendiklerini, izleme sürecinde benzer performans gösterdiklerini, dolayısıyla özbakım ve ev içi becerileri öğretim programının etkili olduğunu göstermektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]