Akranlar tarafından kullanılan sabit bekleme süreli öğretimin gelişimsel geriliği olan öğrencilere tanıtıcı levhaların öğretimi üzerindeki etkililiği
Abstract
Bu araştırmanın amacı normal gelişim gösteren öğreten akranların sabit bekleme süreli öğretimi kullanarak öğrenen akranlarına tanıtıcı levhaları öğretmesini değerlendirmektir. Araştırma iki amaç etrafında toplanmıştır: (a) öğreten akranlar gelişimsel geriliği olan öğrenen akranlarına tanıtıcı levhaları öğretmek üzere, sabit bekleme süreli öğretimi güvenilir biçimde kullanabilirler mi? (b) sabit bekleme süreli öğretim, öğrenen akranlara tanıtıcı levhaları öğretmekte etkili midir? Ayrıca, araştırmada akranlar tarafından sunulan sabit bekleme süreli öğretimin kişilerarası genelleme etkisi ve uygulama tamamlandıktan 1, 3 ve 4 hafta sonra da kalıcılık etkisi incelenmiştir. Araştırmada normal gelişim gösteren üç öğrenci öğreten akran, gelişimsel gerilik gösteren üç öğrenci de öğrenen akran olmak üzere toplam altı öğrenci yer almıştır. Tüm oturumlar birebir öğretim düzenlemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tek-denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlararası çoklu yoklama modeli kullanılmış ve deneklerle replike edilmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkeni, tanıtıcı levhaların isimlerini sözel olarak söyleme davranışıdır. Bağımsız değişkeni ise, akranlar tarafından kullanılan sabit bekleme süreli öğretimdir. Sabit bekleme süreli öğretimin uygulaması araştırmacı tarafından öğretilmiştir. Uygulama, yoklama, öğretim genelleme ve izleme oturumlarından oluşmuştur. Araştırma sonucunda, öğreten akranların öğretirken sabit bekleme süreli öğretimi güvenilir biçimde uyguladıkları görülmüştür. Gelişimsel geriliği olan öğrenen akranlar tanıtıcı levhaları etkili biçimde öğrenmişlerdir. Öğrenen akranlar tanıtıcı levhaları % 100 düzeyde genelleyebilmişlerdir. Ayrıca, öğrenen akranların tanıtıcı levhaların kalıcılığını yüksek düzeyde sağladıkları görülmüştür.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]